Humanizacja medycny 3900-2HU
Przedmiot realizowany jest w formie wykładu i ćwiczeń. W ich trakcie zostaną omówione następujące zagadnienia: 1) pojęcie humanistycznych aspektów medycyny; 2) medycyna jako przedsięwzięcie oparte na wartościach, 3) przyczyny dehumanizacji i procesy dehumanizacyjne we współczesnej medycynie, 4) wpływ edukacji medycznej na humanistyczny wymiar lekarz-pacjent, 5) upodmiotowienie pacjenta w systemie ochrony zdrowia i w opiece zdrowotnej, 4) choroba i doświadczenie choroby; holistyczne traktowanie pacjenta, 5) opieka zdrowotna skoncentrowana na pacjencie, 6) partnerstwo pracowników medycznych i pacjentów, 7) świadoma zgoda na leczenie jako proces, 8) wsparcie psychologiczne i społeczne w opiece nad pacjentem.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie:
D.W1. społeczny wymiar zdrowia i choroby, wpływ środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych oraz społeczno-kulturowych różnic na stan zdrowia, a także rolę stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych
D.W4. postawy społeczne wobec znaczenia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, a także koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia
D.W6. znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem
D.W7. psychospołeczne konsekwencje hospitalizacji i choroby przewlekłej
D.W8. funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza
D.W11. problematykę adaptacji pacjenta i jego rodziny do choroby jako sytuacji trudnej oraz do związanych z nią wydarzeń, w tym umierania i procesu żałoby rodziny
D.W17. prawa pacjenta
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu potrafi:
D.U16. wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym
D.U17. krytycznie analizować piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim, i wyciągać wnioski
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu jest gotów/gotowa do:
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K5. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
K_K9. wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń zna i rozumie:
D.W4. postawy społeczne wobec znaczenia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, a także koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia
D.W6. znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem
D.W7. psychospołeczne konsekwencje hospitalizacji i choroby przewlekłej
D.W8. funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń potrafi:
D.U1. uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych
D.U4. budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia
D.U5. przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej
D.U15. przestrzegać praw pacjenta
D.U16. wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym
D.U17. krytycznie analizować piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim, i wyciągać wnioski
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń jest gotów/gotowa do:
K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
K_K5. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
K_K9. wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym
Kryteria oceniania
Test wiedzy uzyskiwanej w trakcie wykładu oraz ocena wyników pracy bieżącej podczas ćwiczeń, na którą składa się ocena znajomości omawianych lektur, aktywności w czasie dyskusji w grupie, realizacji projektu indywidualnego lub grupowego w zależności od omawianej problematyki.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z testu i oceny wyników pracy bieżącej.
Literatura
Literatura zalecana:
Imieliński K. (red.), Humanistyczne aspekty medycyny, Warszawa 1997
Suchorzewka J., Olejniczak M. (red.), Humanizacja medycyny, Kraków 2011
Szczeklik A., Katharsis. O uwodzicielskiej mocy nauki i sztuki, Kraków 2009
Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, Warszawa 2017
E. Kaczmarek, „Przegląd metod dydaktycznych zalecanych w nauczaniu etyki medycznej” oraz J. Andrusiewicz, P. Łuków, J. Różyńska, J. Piasecki, „Baza krótkich kazusów wraz z opracowaniem do wykorzystania na zajęciach z bioetyki” w: Łuków, P. (red.), Edukacja bioetyczna na uczelniach medycznych, 2022, Warszawa: Wydawnictwo „Scholar”
Humanizacja procesu leczenia i komunikacji klinicznej pomiędzy pacjentem a personelem medycznym przed i w czasie pandemii COVID-19, 2023, Zbigniew Izdebski ; Joanna Mazur ; Katarzyna Furman-Kwiatkowska; Alicja Kozakiewicz; Maciej Białorudzki, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: