Biochemia II 3900-2B2
Tematyka wykładu: szlaki powstawania i rozpadu węglowodanów, lipidów, aminokwasów i ich pochodnych oraz nukleotydów i ich pochodnych u człowieka; najczęstsze zaburzenia metabolizmu i główne cele terapeutyczne.
Seminarium: mechanizmy regulacji i integracji metabolizmu, metabolizm „medyczny”: choroby i inne zaburzenia metabolizmu, metabolizm ksenobiotyków, metodologia przeprowadzania badań naukowych i wynikająca z niej siła dowodu naukowego.
Laboratorium: właściwości głównych grup związków występujących w organizmie człowieka, ich metabolizm i sposoby jego regulacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie:
B.W15. podstawowe szlaki kataboliczne i anaboliczne, sposoby ich regulacji oraz wpływ na nie czynników genetycznych i środowiskowych
B.W16. profile metaboliczne podstawowych narządów i układów
B.W25. związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu potrafi:
B.U6. przewidywać kierunek procesów biochemicznych w zależności od stanu energetycznego komórek
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu jest gotów/jest gotowa do:
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium zna i rozumie:
B.W15. podstawowe szlaki kataboliczne i anaboliczne, sposoby ich regulacji oraz wpływ na nie czynników genetycznych i środowiskowych
B.W16. profile metaboliczne podstawowych narządów i układów
B.W25. związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi
B.W29. zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium potrafi:
B.U6. przewidywać kierunek procesów biochemicznych w zależności od stanu energetycznego komórek
B.U12. wyjaśniać różnice między badaniami prospektywnymi i retrospektywnymi, randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi, opisami przypadków i badaniami eksperymentalnymi oraz szeregować je według wiarygodności i jakości dowodów naukowych
B.U13. planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium jest gotów/jest gotowa do:
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K12. sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu laboratorium zna i rozumie:
B.W15. podstawowe szlaki kataboliczne i anaboliczne, sposoby ich regulacji oraz wpływ na nie czynników genetycznych i środowiskowych
B.W16. profile metaboliczne podstawowych narządów i układów
B.W25. związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi
B.W29. zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu laboratorium potrafi:
B.U3. obliczać stężenia molowe i procentowe związków oraz stężenia substancji w roztworach izoosmotycznych, jedno- i wieloskładnikowych
B.U8. posługiwać się podstawowymi technikami laboratoryjnymi, takimi jak analiza jakościowa, miareczkowanie, kolorymetria, pehametria, chromatografia, elektroforeza białek i kwasów nukleinowych
B.U9. obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i oceniać dokładność wykonywanych pomiarów
B.U13. planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu laboratorium jest gotów/jest gotowa do:
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K12. sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów
Kryteria oceniania
Warunkiem podejścia do zaliczeń z przedmiotu jest obecność na 10 z 13 wykładów, 5 z 6 seminariów i 6 z 7 ćwiczeń.
laboratorium: test pisemny;
seminarium: metoda "odwróconej klasy";
wykład: egzamin pisemny
Zaliczenie laboratorium - test pisemny z wiedzy zdobytej w trakcie wykonywania laboratorium. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z testu jest uzyskanie min. 65% punktów możliwych do zdobycia. Uzyskane punkty są przeliczane na oceny wg skali: 65-72% dostateczny, 73-79% dostateczny plus, 80-86% dobry, 87-93 % dobry plus, 94-100 % bardzo dobry.
Zaliczenie seminarium - wiedza zdobyta na seminarium będzie sprawdzana metodą "odwróconej klasy" - poprzez ocenę pytań testowych ułożonych przez studentów.
Zaliczenie wykładu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu z wykładu jest uzyskanie pozytywnych ocen z zaliczenia seminarium i zaliczenia laboratorium. Egzamin pisemny zaliczający wykład składać się będzie z pytań testowych, schematów do uzupełnienia i pytań otwartych dot. materiałów omawianych podczas wykładu. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z egzaminu jest uzyskanie min. 65% punktów możliwych do zdobycia. Uzyskane punkty są przeliczane na oceny wg skali: 65-72% dostateczny, 73-79% dostateczny plus, 80-86% dobry, 87-93 % dobry plus, 94-100 % bardzo dobry.
Warunkiem otrzymania oceny końcowej jest uzyskanie oceny pozytywnej z egzaminu. Na ocenę końcową będzie się składać ocena z egzaminu (50% wagi), ocena z zaliczenia seminarium (25% wagi) i ocena z zaliczenia laboratorium (25% wagi).
Literatura
Literatura podstawowa:
Rodwell VM, Bender DA, Botham KM, Kennelly PJ, Weil AP (red. naukowa tłumaczenia Smoleński RT). Biochemia Harpera. Ilustrowana. PZWL Wyd. Lekarskie, Warszawa 2018 (także wcześniejsze wydania).
Ferrier DR (red. naukowy tłumaczenia Chlubek D). Lippincott Illustrated Reviews; Biochemia. Edra Urban & Partner, Wrocław 2018.
Dembińska-Kieć A, Naskalski JW, Solnica B (red.). Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017 (także wcześniejsze wydania).
Postępy Biochemii http://www.postepybiochemii.pl/
Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej https://phmd.pl/resources/html/cms/MAINPAGE
Literatura uzupełniająca:
Berg JM, Stryer L, Tymoczko JL, Gatto GJ (red. naukowi tłumaczenia Szweykowska-Kulińska Z, Jarmołowski A). Biochemia. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018 (także wcześniejsze wydania).
Artykuły i dane naukowe dostępne w PubMed/Medline https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/ i Cochrane Library https://www.cochranelibrary.com/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: