Biochemia I 3900-2B1-N
Przedmiot prowadzony jest w dwóch formach: wykład i laboratorium. Na wykładzie zostaną omówienie zagadnienia dotyczące budowy,
właściwości i roli podstawowych związków mało- i wielkocząsteczkowych występujących w organizmie człowieka takich jak węglowodany,
lipidy, kwasy nukleinowe, białka i ich składniki. W ramach laboratoriów studenci zapoznają się z podstawową aparaturą oraz technikami
służącymi do charakterystyki i badania m.in białek i enzymów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zna i rozumie:
B.W9. budowę lipidów i polisacharydów oraz ich funkcje w strukturach komórkowych i pozakomórkowych
B.W10. struktury I-, II-, III- i IV-rzędową białek oraz modyfikacje potranslacyjne i funkcjonalne białka oraz ich znaczenie
B.W11. funkcje nukleotydów w komórce, struktury I- i II-rzędową DNA i RNA oraz strukturę chromatyny
B.W12. funkcje genomu, transkryptomu i proteomu człowieka oraz podstawowe metody stosowane w ich badaniu, procesy replikacji,
naprawy i rekombinacji DNA, transkrypcji i translacji oraz degradacji DNA, RNA i białek, a także koncepcje regulacji ekspresji genów
Umiejętności: Student potrafi:
B.U3. obliczać stężenia molowe i procentowe związków oraz stężenia substancji w roztworach izoosmotycznych, jedno- i
wieloskładnikowych
B.U4. obliczać rozpuszczalność związków nieorganicznych, określać chemiczne podłoże rozpuszczalności związków organicznych lub jej
braku oraz jej praktyczne znaczenie dla dietetyki i terapii
B.U5. określać pH roztworu i wpływ zmian pH na związki nieorganiczne i organiczne
B.U6. przewidywać kierunek procesów biochemicznych w zależności od stanu energetycznego komórek
B.U11. planować i wykonywać badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i formułować wnioski
B.U12. posługiwać się podstawowymi technikami laboratoryjnymi i molekularnymi
Kompetencje społeczne: Student jest gotów do
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K8. Formułowanie wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K12. Sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i
projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny, próg zaliczenia to 60%, warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie laboratoriów. Nieobecność na
więcej niż 3 wykładach powoduje niedopuszczenie do egzaminu. Egzamin obejmuje zagadnienia poruszane podczas wykładów i
laboratoriów.
Laboratoria: każde z zajęć zaliczane jest na podstawie przygotowania do ćwiczenia potwierdzonego zdaniem krótkiego sprawdzianu
pisemnego na min. 50% punktów, aktywnego uczestnictwa i prawidłowego wykonania eksperymentów oraz przygotowania sprawozdania.
Do zaliczenia ćwiczeń konieczne jest uzyskanie minimum 60% punktów ze wszystkich ćwiczeń. Możliwe jest odrobienie maksimum 1
ćwiczenia w wyniku niedopuszczenia do wykonywania lub usprawiedliwionej nieobecności.
Ocena uzyskana z egzaminu jest ostateczną oceną z przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Jeremy M. Berg, Lubert Stryer, John L. Tymoczko, Gregory J. Gatto, Biochemia, PWN 2022 (VIII wyd. amerykańskie)
2. Bruce Alberts, Karen Hopkin, Alexander Johnson, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter, Podstawy biologii komórki, PWN 2019 ;
3. Murray RK, Granner DK, Rodwell VW. (red. naukowe tłumaczenia Kokot F i wsp.), Biochemia Harpera ilustrowana, Wyd. Lekarskie
PZWL Warszawa 2018 (także wcześniejsze wydania).
Literatura uzupełniająca:
1. Artykuły i dane naukowe dostępne w PubMed/Medline https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/ i Cochrane Library https://
www.cochranelibrary.com/
2. Materiały wskazane przez prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: