Biochemia I 3900-2B1
Celem przedmiotu prowadzonego w dwóch formach: wykładu i laboratorium jest zapoznanie studentów z małocząsteczkowymi i wielkocząsteczkowymi związkami takimi jak węglowodany, lipidy, hormony,, kwasy nukleinowe i białka - ich budową, właściwościami i rolą w organizmie ludzkim, a także omówienie technik służących do charakterystyki i badania np.: białek i enzymów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu
zna i rozumie:
B.W11. budowę lipidów i polisacharydów oraz ich funkcje w strukturach komórkowych i pozakomórkowych
B.W12. struktury I-, II-, III- i IV-rzędową białek oraz modyfikacje potranslacyjne i funkcjonalne białka oraz ich znaczenie
B.W13. funkcje nukleotydów w komórce, struktury I- i II-rzędową DNA i RNA oraz strukturę chromatyny
B.W14. funkcje genomu, transkryptomu i proteomu człowieka oraz podstawowe metody stosowane w ich badaniu, procesy replikacji, naprawy i rekombinacji DNA, transkrypcji i translacji oraz degradacji DNA, RNA i białek, a także koncepcje regulacji ekspresji genów
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu jest gotów/jest gotowa do
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu laboratorium zna i rozumie:
B.W11. budowę lipidów i polisacharydów oraz ich funkcje w strukturach komórkowych i pozakomórkowych
B.W12. struktury I-, II-, III- i IV-rzędową białek oraz modyfikacje potranslacyjne i funkcjonalne białka oraz ich znaczenie
B.W13. funkcje nukleotydów w komórce, struktury I- i II-rzędową DNA i RNA oraz strukturę chromatyny
B.W14. funkcje genomu, transkryptomu i proteomu człowieka oraz podstawowe metody stosowane w ich badaniu, procesy replikacji, naprawy i rekombinacji DNA, transkrypcji i translacji oraz degradacji DNA, RNA i białek, a także koncepcje regulacji ekspresji genów
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu laboratorium potrafi:
B.U3. obliczać stężenia molowe i procentowe związków oraz stężenia substancji w roztworach izoosmotycznych, jedno- i wieloskładnikowych
B.U4. obliczać rozpuszczalność związków nieorganicznych, określać chemiczne podłoże rozpuszczalności związków organicznych lub jej braku oraz jej praktyczne znaczenie dla dietetyki i terapii
B.U5. określać pH roztworu i wpływ zmian pH na związki nieorganiczne i organiczne
B.U6. przewidywać kierunek procesów biochemicznych w zależności od stanu energetycznego komórek
B.U8. posługiwać się podstawowymi technikami laboratoryjnymi, takimi jak analiza jakościowa, miareczkowanie, kolorymetria, pehametria, chromatografia, elektroforeza białek i kwasów nukleinowych
B.U9. obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i oceniać dokładność wykonywanych pomiarów
B.U13. planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu laboratorium jest gotów/jest gotowa do:
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K12. sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów.
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny, próg zaliczenia to 60%, warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie laboratoriów. Nieobecność na więcej niż 3 wykładach powoduje niedopuszczenie do egzaminu. Egzamin obejmuje zagadnienia poruszane podczas wykładów i laboratoriów.
Laboratoria: każde z zajęć zaliczane jest na podstawie przygotowania do ćwiczenia potwierdzonego zdaniem krótkiego sprawdzianu pisemnego na min. 50% punktów, aktywnego uczestnictwa i prawidłowego wykonania eksperymentów oraz przygotowania sprawozdania. Do zaliczenia ćwiczeń konieczne jest uzyskanie minimum 60% punktów ze wszystkich ćwiczeń. Możliwe jest odrobienie maksimum 1 ćwiczenia w wyniku niedopuszczenia do wykonywania lub usprawiedliwionej nieobecności.
Ocena uzyskana z egzaminu jest ostateczną oceną z przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Jeremy M. Berg, Lubert Stryer, John L. Tymoczko, Gregory J. Gatto, Biochemia, PWN 2022 (VIII wyd. amerykańskie)
2. Bruce Alberts, Karen Hopkin, Alexander Johnson, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter, Podstawy biologii komórki, PWN 2019 ;
3. Murray RK, Granner DK, Rodwell VW. (red. naukowe tłumaczenia Kokot F i wsp.), Biochemia Harpera ilustrowana, Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2018 (także wcześniejsze wydania).
Literatura uzupełniająca:
1. Artykuły i dane naukowe dostępne w PubMed/Medline https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/ i Cochrane Library https://www.cochranelibrary.com/
2. Materiały wskazane przez prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: