Socjologia medycyny 3900-1SM-N
Socjologia medycyny stanowi interdyscyplinarną dziedzinę badawczą łączącą wiedzę z zakresu nauk społecznych, medycznych i nauk o zdrowiu, dostarczającą kompleksowego spojrzenia na zjawiska zdrowia, choroby oraz funkcjonowanie systemu opieki zdrowotnej w kontekście społecznym. Analizując relacje między społeczeństwem a sferą medyczną, socjologia medycyny koncentruje się nie tylko na jednostkowych doświadczeniach pacjentów, ale także na szerszych procesach społecznych, które determinują stan zdrowia społeczeństw, występowanie chorób oraz ich postrzeganie.
Jednym z kluczowych obszarów zainteresowania socjologii medycyny jest badanie zjawisk zdrowia i choroby w społeczeństwie oraz analiza czynników społecznych i kulturowych wpływających na występowanie oraz przebieg schorzeń. W tym kontekście szczególną uwagę poświęca się chorobom cywilizacyjnym, które stanowią główne wyzwanie współczesnych społeczeństw. Otyłość, cukrzyca, choroby układu krążenia czy zaburzenia zdrowia psychicznego są w dużej mierze konsekwencją stylu życia, procesów urbanizacyjnych oraz nierówności społecznych. Socjologia medycyny bada, jak zmieniające się warunki pracy, dieta, zanieczyszczenie środowiska czy stres wpływają na rozwój chorób cywilizacyjnych oraz jakie mechanizmy społeczne mogą przeciwdziałać ich eskalacji.
Kolejnym ważnym aspektem są zagadnienia epidemiologiczne, które socjologia medycyny analizuje w kontekście struktury społecznej i demograficznej. Choroby są bowiem nierównomiernie rozłożone w społeczeństwie, a ich występowanie jest często związane z różnicami klasowymi, poziomem edukacji, dostępem do opieki medycznej czy warunkami życia. Socjologia bada zjawiska takie jak zdrowie w miastach (urban health), wpływ migracji na rozprzestrzenianie chorób oraz zróżnicowanie zdrowotne między obszarami miejskimi a wiejskimi. Przygraniczny charakter Lublina i jego znaczenie jako ośrodka tranzytowego stwarzają dodatkowe wyzwania epidemiologiczne, takie jak konieczność monitorowania chorób zakaźnych, mobilności pacjentów i wpływu migracji na zdrowie publiczne.
Ważnym przedmiotem badań jest także rola społeczeństwa w kształtowaniu zjawisk związanych z chorobami. Socjologia medycyny przygląda się społecznemu postrzeganiu chorób, które nierzadko prowadzi do stygmatyzacji i dyskryminacji osób chorych, zarówno w przypadku chorób przewlekłych, jak i wywołujących strach społeczny, takich jak nowotwory czy choroby zakaźne (np. HIV/AIDS). Zrozumienie mechanizmów wykluczenia społecznego i stereotypizacji pozwala na opracowanie strategii przeciwdziałania takim zjawiskom oraz promowanie równego traktowania osób zmagających się z problemami zdrowotnymi.
Znaczącym obszarem badań w socjologii medycyny są badania socjomedyczne, które pozwalają na analizę interakcji między zdrowiem jednostki a społecznymi determinantami zdrowia. W ramach tych badań bada się wpływ nierówności społecznych, warunków ekonomicznych, polityk zdrowotnych oraz dostępu do opieki medycznej na stan zdrowia populacji. Szczególny nacisk kładzie się na analizę strukturalnych barier w dostępie do świadczeń zdrowotnych oraz skutków wykluczenia zdrowotnego, które prowadzą do tzw. zdrowotnych nierówności społecznych.
Socjologia medycyny bada także wpływ chorób przewlekłych na życie codzienne pacjentów i ich rodzin. Choroby takie jak nowotwory, cukrzyca czy depresja nierzadko wymagają długoterminowej opieki i trwałych zmian w stylu życia. W tym kontekście analizuje się również znaczenie wsparcia społecznego, mechanizmów radzenia sobie ze stresem oraz adaptacji do nowych warunków życia. Przykładem tego rodzaju badań jest analiza wpływu chorób na jakość życia, relacje społeczne i ekonomiczną sytuację gospodarstw domowych.
Rozważania socjologiczne odnoszą się także do przemian społeczno-urbanistycznych i ich wpływu na zdrowie publiczne. Dynamiczny rozwój miast niesie ze sobą zarówno szanse, jak i zagrożenia dla zdrowia mieszkańców. Wzrost zanieczyszczenia powietrza, stres związany z życiem w aglomeracjach czy ograniczona dostępność terenów zielonych przyczyniają się do wzrostu liczby przypadków chorób cywilizacyjnych oraz zaburzeń zdrowia psychicznego. W tym kontekście socjologia medycyny analizuje znaczenie polityki zdrowotnej, urbanistyki oraz działań promujących zdrowy styl życia w miastach.
Socjologia medycyny oferuje szeroką i interdyscyplinarną perspektywę, która pozwala na zrozumienie zdrowia i choroby w kontekście społecznym. Łącząc wiedzę z zakresu socjologii, medycyny i nauk o zdrowiu, badania socjomedyczne dostarczają cennych informacji na temat społecznych uwarunkowań chorób, nierówności zdrowotnych, stygmatyzacji osób chorych oraz roli społeczeństwa w kształtowaniu postaw wobec zdrowia. W kontekście kierunku lekarskiego pozwala to przyszłym lekarzom nie tylko na lepsze zrozumienie pacjentów, ale także na świadome funkcjonowanie w systemie opieki zdrowotnej, który jest nieodłącznie związany z procesami społecznymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
D.W2. pojęcia zdrowia i choroby, wpływ środowiska społecznego (rodzina, praca, relacje społeczne) oraz uwarunkowań społeczno-kulturowych (pochodzenie, status społeczny, wyznanie, narodowość i grupa etniczna) na stan zdrowia pacjenta;
D.W5. postawy społeczne wobec choroby, niepełnosprawności i starości oraz specyficzne oddziaływania stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji
Umiejętności: student potrafi
D.U4. wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym
D.U7. rozwijać i udoskonalać samoświadomość, zdolność do autorefleksji i dbałość o siebie oraz zastanawiać się z innymi osobami nad własnym sposobem komunikowania się i zachowywania
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
Kryteria oceniania
kolokwium pisemne
Literatura
Literatura wymagana i zalecana:
M. Wieczorkowska, Socjologia medycyny: między teorią a praktyką, UM, 2011
W. Piątkowski, Zdrowie, choroba, społeczeństwo: studia z socjologii medycyny, Wydawnictwo UMCS, 2004
Ł. Afeltowicz, M. Wróblewski, Socjologia epidemii: wyłaniające się choroby zakaźne w perspektywie nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2021
T.Sobierajski, Społeczna świadomość szczepień, Alfa-Medica, 2017
M. Frąckowiak-Sochańska, Społeczne konstruowanie kategorii zdrowia, choroby i zaburzenia psychicznego w społeczeństwie późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019
M. Podolska, U. Kozłowska, Psychospołeczny wymiar zdrowia i choroby: praca zbiorowa, Medyk, 2008
A. Szlagowska-Papuzińska, Mityzacja choroby: choroba jako konstrukt społeczny i kulturowy, UM, 2021
Literatura do kolejnych zajęć
M. Wieczorkowska, Socjologia medycyny: między teorią a praktyką, UM, 2011
W. Piątkowski, Zdrowie, choroba, społeczeństwo: studia z socjologii medycyny, Wydawnictwo UMCS, 2004
Ł. Afeltowicz, M. Wróblewski, Socjologia epidemii: wyłaniające się choroby zakaźne w perspektywie nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2021
T. Sobierajski, Społeczna świadomość szczepień, Alfa-Medica, 2017
M. Frąckowiak-Sochańska, Społeczne konstruowanie kategorii zdrowia, choroby i zaburzenia psychicznego w społeczeństwie późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019
M. Podolska, U. Kozłowska, Psychospołeczny wymiar zdrowia i choroby: praca zbiorowa, Medyk, 2008
A. Szlagowska-Papuzińska, Mityzacja choroby: choroba jako konstrukt społeczny i kulturowy, UM, 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: