Profilaktyka zdrowia psychicznego i uzależnień 3900-1PZ
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami zdrowia psychicznego oraz uzależnieniami. Zdobyta wiedza ma pomoc w rozpoznaniu u siebie lub u swojego kolegi studenta takich problemów jak zespól wypalenia, reakcja na stres, stan depresyjny, objawy choroby psychicznej, objawy uzależnienia od leków, alkoholu, narkotyków , uzależnień behawioralnych itp. Studenci zapoznają się również z podstawami interwencji kryzysowej wobec osób z problemami psychicznymi mającej na celu motywację do podjęcia leczenia/psychoterapii. Uzyskają też podstawowe informacje na temat organizacji opieki psychiatryczno-psychologicznej w Polsce oraz zasadach korzystania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
D.W1. społeczny wymiar zdrowia i choroby, wpływ środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych
oraz społeczno-kulturowych różnic na stan zdrowia, a także rolę stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych
D.W12. rolę stresu w etiopatogenezie i przebiegu chorób oraz mechanizmy radzenia sobie ze stresem
D.W13. mechanizmy, cele i sposoby leczenia uzależnień od substancji psychoaktywnych
D.W14. zasady promocji zdrowia, jej zadania i główne kierunki działania, ze szczególnym uwzględnieniem znajomości roli elementów
zdrowego stylu życia
D.W15. zasady motywowania pacjenta do prozdrowotnych zachowań i informowania o niepomyślnym rokowaniu
Umiejętności: student potrafi
D.U2. dostrzegać oznaki zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz właściwie na nie reagować
D.U5. przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i
wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej
D.U7. angażować pacjenta w proces terapeutycny
D.U11. stosować w podstawowym zakresie psychologiczne interwencje motywujące i wspierające
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń
wynikających z choroby
K_K6. propagowania zachowań prozdrowotnych
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę – test z pytaniami zamkniętymi
Literatura
1.Mobbing, dyskryminacja, molestowanie. Przeciwdziałanie w praktyce. Jarosław Marciniak; Wolters Kluwer 2020
2.Narkotyki i nowe substancje psychoaktywne. Zjawisko, zagrożenia, profilaktyka. Mariusz Z. Jędrzejko, Tomasz Białas; Aspra 2019
3.Patologie społeczne i problemy społeczne . Irena Pospiszyl; Scholar 2023
4.Przemoc seksualna. Renata Gardian-Miałkowska; Impuls 2021
5.Psychologia stresu. Irena Heszen; PWN 2023
6.Uzależnienia behawioralne. Lidia Cierpiałkowska,, Iwona Grzegorzewska; PWN 2018
7.Uzależnienie od alkoholu. Oblicza problemu. Lidia Cierpiałkowska,, Jan Chodkiewicz; PWN 2020
8.Zdrowie psychiczne. Współczesne zagrożenia i możliwości wzmacniania. Ewa Wilczek-Rużyczka,, Magdalena Kwak ; PZWL 2023
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: