Projekt badawczy Science Based Medicine 1 - wyszukiwanie informacji naukowej i rozumienie tekstu naukowego 3900-1PROJ
Przedmiot odbywa się w blokach po dwie lub trzy godziny dydaktyczne. Wykład jest wspólny dla wszystkich studentów. Seminaria odbywają się równolegle w trzech grupach, podobnie konsultacje do projektu.
Program przedmiotu:
• Tydzień 1: wykład 3h „Wprowadzenie do Systemu Biblioteczno-Informacyjnego UW”
• Tydzień 2: wykład 3h „Wprowadzenie do Evidence Based Medicine (EBM) i Science Based Medicine (SBM)”
• Tydzień 3: wykład 3h „Podstawowe bazy danych i repozytoria prac naukowych oraz przeglądy wyników naukowych w naukach medycznych i w naukach podstawowych leżących u podstaw medycyny”
• Tydzień 4: seminarium 2h „Struktura tekstu naukowego”
• Tydzień 5: seminarium 2h „Krytyczne prezentacje wybranych tekstów naukowych przez studentów z informacją zwrotną prowadzących cz. 1”
• Tydzień 6: seminarium 2h „Krytyczne prezentacje wybranych tekstów naukowych przez studentów z informacją zwrotną prowadzących cz. 2”
• Tydzień 7: seminarium 2h „Krytyczne prezentacje wybranych tekstów naukowych przez studentów z informacją zwrotną prowadzących cz. 3”
• Tydzień 8-10: praca studentów nad projektem stanowiącym opracowanie literaturowe zagadnienia badawczego określonego przez prowadzącego seminarium; studenci pracują w zespołach liczących 3-4 osoby, przy czym obowiązkowe są konsultacje z prowadzącym seminarium w terminach wyznaczonych dla seminarium – razem 10h w ciągu 3 tygodni
• Tydzień 11: seminarium 2h „Podsumowanie projektów”
Celem przedmiotu, stanowiącego pierwszy element cyklu sześciu przedmiotów Projekt Badawczy Science Based Medicine, jest uzyskanie przez studentów kompetencji do pracy z tekstem naukowym, w tym stosowanie właściwego języka naukowego, opis badań z podziałem na standardowe elementy, wyszukiwanie informacji na podstawie wiedzy o strukturze tekstu naukowego, wyszukiwanie literatury naukowej w odpowiednich zbiorach i właściwe odnoszenie się do niej. Aby cel ten mógł zostać osiągnięty, studenci będą pracować na aktualizowanej co roku literaturze naukowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu wykładu i seminarium:
D.W23 student zna i rozumie podstawy medycyny opartej na dowodach,
D.U16. wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym,D.U17 student potrafi krytycznie analizować piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim i wyciągać wnioski,
K_K7 student jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K12 student jest gotów do sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów
K_K13 student jest gotów do uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów.
Po zaliczeniu projektu student:
D.W23 student zna i rozumie podstawy medycyny opartej na dowodach,
B.U10 student potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi,
D.U16. wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym
D.U17 student potrafi krytycznie analizować piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim i wyciągać wnioski,
K_K7 student jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K12 student jest gotów do sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów
K_K13 student jest gotów do uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest pisemny raport z projektu grupowego wykonywany w tygodniach 8-10. Projekt ma charakter opracowania pisemnego. Informacja zwrotna dla studentów podawana jest na ostatnim seminarium w tygodniu 11. Projekty oceniane są pod względem następujących kryteriów:
• wykorzystanie zasobów bibliotecznych UW,
• zgodność z postulatami EBM i SBM,
• wykorzystanie odpowiednich baz danych i repozytoriów prac naukowych poza UW,
• odniesienie się do elementów struktury tekstu naukowego, w szczególności historii dotychczasowych badań oraz materiałów i metod.
Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwona nieobecności w semestrze. W przypadku dłuższej usprawiedliwionej nieobecności prowadzący seminarium określa indywidualny tryb zaliczania przedmiotu.
Literatura
Aktualne prace naukowe z pogranicza nauk medycznych i nauk podstawowych medycyny podawane na bieżąco przez prowadzącego seminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: