Projekt badawczy Science Based Medicine 1 - wyszukiwanie informacji naukowej i rozumienie tekstu naukowego 3900-1PROJ
Przedmiot odbywa się w blokach po dwie lub trzy godziny dydaktyczne. Wykład jest wspólny dla wszystkich studentów. Seminaria odbywają się równolegle w trzech grupach, podobnie konsultacje do projektu.
Program przedmiotu:
• Tydzień 1: wykład 3h „Wprowadzenie do Systemu Biblioteczno-Informacyjnego UW”
• Tydzień 2: wykład 3h „Wprowadzenie do Evidence Based Medicine (EBM) i Science Based Medicine (SBM)”
• Tydzień 3: wykład 3h „Podstawowe bazy danych i repozytoria prac naukowych oraz przeglądy wyników naukowych w naukach medycznych i w naukach podstawowych leżących u podstaw medycyny”
• Tydzień 4: seminarium 2h „Struktura tekstu naukowego”
• Tydzień 5: seminarium 2h „Krytyczne prezentacje wybranych tekstów naukowych przez studentów z informacją zwrotną prowadzących cz. 1”
• Tydzień 6: seminarium 2h „Krytyczne prezentacje wybranych tekstów naukowych przez studentów z informacją zwrotną prowadzących cz. 2”
• Tydzień 7: seminarium 2h „Krytyczne prezentacje wybranych tekstów naukowych przez studentów z informacją zwrotną prowadzących cz. 3”
• Tydzień 8-10: praca studentów nad projektem stanowiącym opracowanie literaturowe zagadnienia badawczego określonego przez prowadzącego seminarium; studenci pracują w zespołach liczących 3-4 osoby, przy czym obowiązkowe są konsultacje z prowadzącym seminarium w terminach wyznaczonych dla seminarium – razem 10h w ciągu 3 tygodni
• Tydzień 11: seminarium 2h „Podsumowanie projektów”
Celem przedmiotu, stanowiącego pierwszy element cyklu sześciu przedmiotów Projekt Badawczy Science Based Medicine, jest uzyskanie przez studentów kompetencji do pracy z tekstem naukowym, w tym stosowanie właściwego języka naukowego, opis badań z podziałem na standardowe elementy, wyszukiwanie informacji na podstawie wiedzy o strukturze tekstu naukowego, wyszukiwanie literatury naukowej w odpowiednich zbiorach i właściwe odnoszenie się do niej. Aby cel ten mógł zostać osiągnięty, studenci będą pracować na aktualizowanej co roku literaturze naukowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu wykładu i seminarium:
D.W23 student zna i rozumie podstawy medycyny opartej na dowodach,
D.U16. wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym,D.U17 student potrafi krytycznie analizować piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim i wyciągać wnioski,
K_K7 student jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K12 student jest gotów do sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów
K_K13 student jest gotów do uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów.
Po zaliczeniu projektu student:
D.W23 student zna i rozumie podstawy medycyny opartej na dowodach,
B.U10 student potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi,
D.U16. wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym
D.U17 student potrafi krytycznie analizować piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim i wyciągać wnioski,
K_K7 student jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K12 student jest gotów do sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów
K_K13 student jest gotów do uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest pisemny raport z projektu grupowego wykonywany w tygodniach 8-10. Projekt ma charakter opracowania pisemnego. Informacja zwrotna dla studentów podawana jest na ostatnim seminarium w tygodniu 11. Projekty oceniane są pod względem następujących kryteriów:
• wykorzystanie zasobów bibliotecznych UW,
• zgodność z postulatami EBM i SBM,
• wykorzystanie odpowiednich baz danych i repozytoriów prac naukowych poza UW,
• odniesienie się do elementów struktury tekstu naukowego, w szczególności historii dotychczasowych badań oraz materiałów i metod.
Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwona nieobecności w semestrze. W przypadku dłuższej usprawiedliwionej nieobecności prowadzący seminarium określa indywidualny tryb zaliczania przedmiotu.
Literatura
Aktualne prace naukowe z pogranicza nauk medycznych i nauk podstawowych medycyny podawane na bieżąco przez prowadzącego seminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: