Laboratorium chemii analitycznej 3900-1LCA
Studenci zapoznają się z:
typami elektrolitów (elektrolity słabe, mocne); mechanizmami działania buforów, sposobami określania zawartości roztworów (stężenia molowe i procentowe), sposobami określania pH roztworów, typami oddziaływań międzycząsteczkowych (wiązania wodorowe, odziaływania van der Waals’a, siły dyspersyjne); typami reakcji (odwracalne/nieodwracalne, samorzutne, spontaniczne endo- i egzotermiczne); kinetyką reakcji chemicznej (szybkość reakcji, rząd reakcji, katalizatory, reguła van’t Hoffa), pojęciem rozpuszczalności oraz parametrów na nią wpływających.
Studenci nabędą umiejętności wykonywania eksperymentu (sporządzania roztworów o zadanych właściwościach, określania pH roztworów, określania wpływu oddziaływań międzycząsteczkowych na przebieg procesu) jego analizy i przygotowania raportu naukowego; obliczania ilości analitu w danym roztworze (stężenia molowe, stężenia procentowe, liczba moli), przewidywania kierunku reakcji na podstawie wartości stałej równowagi, obliczania pH roztworów. Zajęcia laboratoryjne będą obejmowały wstęp teoretyczny do ćwiczeń oraz prace eksperymentalne wykonywane samodzielnie lub grupach 2-4 osobowych jednocześnie.
Aby uczestniczyć w zajęciach Student musi posiadać:
1. odzież ochronną (fartuch laboratoryjny + okulary ochronne),
2. obuwie antypoślizgowe na płaskiej podeszwie,
3. aktualne ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
B.W1. gospodarkę wodno-elektrolitową w układach biologicznych
B.W2. równowagę kwasowo-zasadową i mechanizm działania buforów oraz ich znaczenie w homeostazie ustrojowej
B.W3. pojęcia rozpuszczalności, ciśnienia osmotycznego, izotonii, roztworów koloidalnych i równowagi Gibbsa-Donnana
Umiejętności: student potrafi
B.U3. obliczać stężenia molowe i procentowe związków oraz stężenia substancji w roztworach izoosmotycznych, jedno-
i wieloskładnikowych
B.U5. określać pH roztworu i wpływ zmian pH na związki nieorganiczne i organiczne
B.U11. planować i wykonywać badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i formułować wnioski
B.U12. posługiwać się podstawowymi technikami laboratoryjnymi i molekularnymi
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K12. sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej
oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad
ekspertów
Kryteria oceniania
Ocena to suma składowych: pozyskanej wiedzy z zakresu każdego ćwiczenia laboratoryjnego (pisemna wejściówka) oraz sprawozdania z każdego ćwiczenia wykonanego indywidualnie przez każdego studenta. Cząstkowe oceny z poszczególnych ćwiczeń będą podstawą do wystawienia oceny ogólnej z laboratorium. Aby uzyskać ocenę pozytywną Student musi uzyskać minimum 50% sumarycznej liczby punktów (wejściówki + raporty z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych).
Warunkiem bezwzględnie wymaganym jest uczestnictwo we wszystkich zajęciach. Ze względu na to że w semestrze może być zorganizowana wyłącznie jedna pracownia poprawkowa (czerwiec) student może opuścić tylko jedne zajęcia bez względu na powód nieobecności.
Literatura
1. K. Pigoń, Z. Ruziewicz; Chemia fizyczna T.1. Podstawy fenomenologiczne, PWN, 2022.
2. L. Jones, P. Atkins; Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje. PWN, 2018.
3. L. Pajdowski; Chemia ogólna, PWN, 1999.
4. L. Pauling, P. Pauling, Chemia, PWN, 1998.
5. A. Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: