Komunikacja interpersonalna 3900-1KI
Zajęcia mają na celu przekazanie podstawowych informacji dotyczących zasad i metod tworzenia relacji wspierających komunikację lekarza z pacjentem, jego rodziną, a także z innym personelem medycznym. Podczas zajęć warsztatowych studenci będą mieli okazję ćwiczyć umiejętności uważnego słuchania, odbioru i interpretacji przekazu werbalnego i pozawerbalnego. W kontakcie z „symulantami” będą trenować nawiązywanie kontaktu, przeprowadzanie wstępnej rozmowy z chorym w różnym wieku i stanie, kontakt z rodziną, przekazywanie informacji, reagowanie w sytuacjach nietypowych. Dyskutowane będą doświadczenia studenta z przeprowadzonych ćwiczeń, refleksje obserwatorów danej interakcji, udzielane będą informacje zwrotne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
D.W1. społeczny wymiar zdrowia i choroby, wpływ środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych)
i nierówności społecznych oraz społeczno-kulturowych różnic na stan zdrowia, a także rolę stresu społecznego
w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych
D.W4. postawy społeczne wobec znaczenia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości, konsekwencje
społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, a także koncepcję jakości życia
uwarunkowaną stanem zdrowia
D.W10. rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia
Umiejętności: student potrafi
D.U1. uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta
wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych
D.U2. dostrzegać́ oznaki zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz właściwie na nie reagować
D.U4. budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia
D.U5. przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki
aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji
D.U6. informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych
lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań
D.U7. angażować pacjenta w proces terapeutyczny
D.U8. przekazać pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu
D.U9. udzielać porad w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia
D.U15. przestrzegać praw pacjenta
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania
zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K3. przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych
uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
K_K6. propagowania zachowań prozdrowotnych
Kryteria oceniania
Ocena ciągła aktywności oraz ocena realizacji zadań wykonywanych podczas ćwiczeń.
Literatura
A.Mastalerz–Migas, A.Jankowska, J.Barański „Komunikowanie się lekarza i pacjenta w medycynie rodzinnej”, Wrocław 2021.
s.61-71.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: