Historia medycyny 3900-1HM
Wykład :
- źródła medycyny, związki z wierzeniami i religią
- medycyna Wschodu i Zachodu; filozofia medycyny i źródła kodeksów etycznych - od empirii i filozofii przyrody do nauki i medycyny naukowej
- pojmowanie zdrowia i choroby oraz ich znaczenie dla diagnostyki i terapii
- eksperymenty medyczne i dylematy ochrony zdrowia
- lekarz w dobie kryzysu zaufania do medycyny; sztuczna inteligencja
Pierwsza część wykładu dotycząca historii i tradycji medycyny ma na celu zrozumienie jej istoty i sensu w niesieniu ulgi i pomocy w cierpieniu.
Druga – przedstawienie ewolucji medycyny naukowej i następstw dominacji rozwoju nad wartościami.
Trzecia – wyjaśnienie źródeł kryzysu i omówienie miejsca i roli lekarza wobec chorego w swiecie techniki i sztucznej inteligencji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
D.W19. kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich
D.W20. historię medycyny, medycynę ludów pierwotnych i najdawniejszych cywilizacji oraz charakterystycznecechy medycyny średniowiecznej
D.W21. cechy medycyny nowożytnej i jej najważniejsze odkrycia
D.W22. proces kształtowania się nowych specjalności w zakresie dyscypliny naukowej – nauki medyczne i osiągnięcia czołowych przedstawicieli medycyny polskiej i światowej
Umiejętności: student potrafi
D.U1. uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych
D.U13. przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych
D.U14. rozpoznawać etyczny wymiar decyzji medycznych i odróżniać aspekty faktualne od normatywnych
D.U15. przestrzegać praw pacjenta
D.U16. wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym
D.U17. krytycznie analizować piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim, i wyciągać wnioski
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
K_K10. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia : zaliczenie na ocenę - aktywność na zajęciach oraz praca pisemna - esej.
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: projekt, indywidualne opracowania tematyczne
Ocena z przedmiotu będzie średnią arytmetyczną dwóch elementów.
Literatura
Podstawowe podręczniki:
W. Szumowski, Historia medycyny filozoficznie ujęta. Sanmedia Warszawa 1994
T.Brzeziński red. Historia medycyny, Wyd.Lek. PZWL, Warszawa, 1995
J.Różyńska, W.Chańska. Bioetyka, Lex Wolters Kluwer, Warszawa 2013
Literatura uzupełniająca:
J.M.Bocheński. Logika i filozofia Wyd.Nauk. PWN 1993
A.Szczeklik. Kore. Znak, Kraków 2007
J.Barański. O doskonałosciach moralnych w pielęgnowaniu chorych Wrocław 2018
N.Belofsky. Jak dawniej leczono Wyd. RM 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: