Fizjologia i patologia rozwoju dziecka w pierwszym roku życia 3900-1F5
Zakres tematyczny obejmuje problemy związane z podstawowymi etapami rozwoju fizycznego, motorycznego, poznawczego i emocjonalnego dziecka od narodzin do pierwszego roku życia. Podczas zajęć zostaną przedstawione odrębności okresu noworodkowego takie jak adaptacja do życia pozałonowego oraz specyficzne problemy żywieniowe w tym okresie życia. W szczególny sposób zostanie podkreślony fundamentalny wpływ karmienia piersią na dalszy rozwój dziecka. W trakcie kursu poruszane będą również zagadnienia związane z neurofizjologią rozwoju dziecka i wczesnymi oznakami zaburzeń ze spektrum autyzmu. Przedstawione zostaną narzędzia i metody oceny rozwoju dziecka: siatki centylowe, testy przesiewowe.
W trakcie kursu zaplanowano zajęcia z psychologiem, który przedstawi Studentom problematykę zaburzeń psychicznych matki w okresie okołoporodowym.
W części warsztatowej zajęć Studenci zostaną zapoznani z umiejętnością badania przedmiotowego niemowlęcia oraz oceną rozwoju psychoruchowego. Przedstawiona zostanie metodyka badania odruchów niemowlęcych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po zaliczeniu zajęć zna i rozumie:
- E.W1. Zasady karmienia naturalnego, żywienie dziecka zdrowego i zapobiegania otyłości oraz modyfikacje żywieniowe wynikające z chorób;
- E.W2. Zasady profilaktyki chorób występujących u dzieci, w tym badania przesiewowe, badania bilansowe i szczepienia ochronne;
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu zajęć potrafi:
- E.U2. Zebrać wywiad z dzieckiem i jego opiekunami, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta;
- E.U6. Prowadzić pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dziecka od okresu noworodkowego do młodzieńczego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej, w tym badanie:
1) ogólnopediatryczne
2) neurologiczne
3) układu mięśniowo-szkieletowego
- E.U8. przeprowadzić badanie bilansowe, w tym zestawić pomiary antropometryczne i ciśnienia tętniczego krwi z danymi na siatkach centylowych oraz oceniać stopień zaawansowania dojrzewania
Kryteria oceniania
Test, ocena bieżąca aktywności podczas zajęć
Literatura
1. Kawalec W., Grenda R., Kulus M. Pediatria t.1 i t.2. Wydawnictwo PZWL 2024.
2. Szajewska H., Horwath A.: Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży. Medycyna Praktyczna 2024.
3. Szajewska H., Socha P., Horwath A.: Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne 2021;18:805-822 - dostępny pod linkiem: https://ptghizd.pl/cm/uploads/2021/04/smp_01_2021_zasady_zywienia_zdrowych_niemowlat.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: