Podstawy medycyny pola walki 3900-1F3
W ramach przedmiotu studenci zostaną zaznajomieni z podstawowymi zagadnieniami z zakresu pola walki: charakterystyką zagrożeń, rodzajem zdarzeń, typowymi obrażeniami oraz zasadami działania. Ponadto przedmiot zarysuje różnice w postępowaniu personelu medycznego cywilnego i wojskowego, zasady działania w sytuacji zagrożenia cywilno-taktycznego obowiązującego służby mundurowe oraz ludność cywilną. Przedmiot przygotowany w oparciu o wytyczne komitetu TECC (Tactical Emergency Casualty Care).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie:
F.W1 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego, w tym w szczególności:
1. ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej,
2. chorób klatki piersiowej,
3. chorób kończyn i głowy,
4. złamań kości i urazów narządów;
F.W3 zna i rozumie zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych, zasady ich wykonywania i najczęstsze powikłania
F.W7 zna i rozumie wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych
F.W8 zna i rozumie zasady funkcjonowania zintegrowanego systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne
K_W2 zna i rozumie objawy i przebieg chorób
K_W3 zna i rozumie sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego właściwe dla określonych stanów chorobowych
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń potrafi:
F.U3 potrafi stosować się do zasad aseptyki i antyseptyki
F.U4 potrafi zaopatrywać prostą ranę, zakładać i zmieniać jałowy opatrunek chirurgiczny
F.U8 potrafi wykonywać doraźne unieruchomienie kończyny, wybierać rodzaj unieruchomienia konieczny do zastosowania w typowych sytuacjach klinicznych oraz kontrolować poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego
F.U9 absolwent potrafi zaopatrywać krwawienie zewnętrzne
K_U1 potrafi rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego
K_U2 potrafi rozpoznać stany zagrażające życiu wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej
K_U3 potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki
K_U4 potrafi wdrożyć właściwe i bezpieczne postępowanie terapeutyczne oraz przewidzieć jego skutki
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń jest gotów/gotowa do:
K_K1 nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K2 kierowania się dobrem pacjenta
K_K4 podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
Kryteria oceniania
Ocena bieżąca, udział w dyskusji w trakcie zajęć
Literatura
Literatura podstawowa:
1. TECC Guidlines 2015
Literatura uzupełniająca:
1. Podlasin A., Taktyczne ratownictwo medyczne, Warszawa 2023
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: