Etyka lekarska z elementami profesjonalizmu 3900-1E-N
Wykład zaznajamia studentów z podstawowymi zagadnieniami etyki lekarskiej i lekarskimi normami etycznymi z perspektywy profesjonalizmu medycznego.
W czasie zajęć seminaryjnych studenci nabywają podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne służące realizowaniu norm etyki lekarskiej w relacjach z pacjentami i innymi profesjonalistami medycznymi.
Zagadnienia:
Wybrane filozoficzne teorie etyczne.
Regulacja etyczna w medycynie.
Relacja między normami etycznymi a normami prawnymi.
Profesjonalizm lekarski.
Sprawiedliwość w medycynie i prawa pacjenta.
Konflikty interesów w opiece zdrowotnej.
Etyczne modele relacji lekarz-pacjent.
Świadoma zgoda pacjenta na świadczenie zdrowotne.
Autonomia i kompetencja decyzyjna pacjenta.
Autonomia profesjonalna lekarza.
Etyczne aspekty procesów decyzyjnych w medycynie; podstawy analizy kazusów etycznych.
Etyczne aspekty pracy w zespole terapeutycznym.
Paternalizm w medycynie.
Prawdomówność i poufność lekarska.
Tajemnica lekarska.
Poszanowanie intymności pacjenta.
Etyczna specyfika pediatrii.
Podstawy etyki medycznych badań naukowych.
Wybrane zagadnienia etyki początków ludzkiego życia.
Wybrane zagadnienia etyki końca życia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
D.W16. prawa pacjenta oraz pojęcie dobra pacjenta
D.W17. filozofię opieki paliatywnej i jej znaczenie w kontekście opieki nad pacjentem na wszystkich etapach poważnej choroby i godnej śmierci
D.W19. podstawy medycyny opartej na dowodach
D.W20. pojęcia bezpieczeństwa pacjenta i kultury bezpieczeństwa oraz ich aspekty: organizacyjny, komunikacyjny i zarządczy
Umiejętności: student potrafi
D.U1. przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych, w tym zaplanować i przeprowadzić proces terapeutyczny zgodnie z wartościami etycznymi oraz ideą humanizmu w medycynie
D.U2. rozpoznawać etyczny wymiar decyzji medycznych i odróżniać aspekty faktualne od normatywnych Efekty uczenia się określone dla przedmiotu
D.U3. przestrzegać praw pacjenta
D.U4. wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym
D.U7. rozwijać i udoskonalać samoświadomość, zdolność do samorefleksji i dbałość o siebie oraz zastanawiać się z innymi osobami nad własnym sposobem komunikowania się i zachowywania
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K3. przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
K_K9. wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym
K_K14. zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Wykłady:
końcowy test zaliczeniowy, analiza kazusu etycznego, dopuszczenie do końcowego testu zaliczeniowego pod warunkiem zaliczenia seminarium
Seminarium:
Aktywność na seminariach, dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze.
Ostateczną oceną z przedmiotu jest ocena z końcowego testu zaliczeniowego.
Literatura
P. Łuków, T. Pasierski, Etyka medyczna z elementami filozofii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2014
Dodatkowe lektury będą określone przez osoby prowadzące seminaria.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: