Etyka lekarska z elementami profesjonalizmu 3900-1E
Wykład zaznajamia studentów z podstawowymi zagadnieniami etyki lekarskiej i lekarskimi normami etycznymi z perspektywy profesjonalizmu medycznego.
W czasie zajęć seminaryjnych studenci nabywają podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne służące realizowaniu norm etykilekarskiej w relacjach
z pacjentami i innymi profesjonalistami medycznymi.
Zagadnienia:
Wybrane filozoficzne teorie etyczne.
Regulacja etyczna w medycynie.
Relacja między normami etycznymi a normami prawnymi.
Profesjonalizm lekarski.
Sprawiedliwość w medycynie i prawa pacjenta.
Konflikty interesów w opiece zdrowotnej.
Etyczne modele relacji lekarz-pacjent.
Świadoma zgoda pacjenta na świadczenie zdrowotne.
Autonomia i kompetencja decyzyjna pacjenta.
Autonomia profesjonalna lekarza.
Etyczne aspekty procesów decyzyjnych w medycynie; podstawy analizy kazusów etycznych.
Etyczne aspekty pracy w zespole terapeutycznym.
Paternalizm wmedycynie.
Prawdomówność i poufność lekarska.
Tajemnica lekarska.
Poszanowanie intymności pacjenta.
Etyczna specyfika pediatrii.
Podstawy etyki medycznych badań naukowych.
Wybranezagadnienia etyki początków ludzkiego życia.
Wybrane zagadnienia etyki końca życia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykłady:
Wiedza: student zna i rozumie
D.W5. zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej na
zaufaniu relacji
D.W6. znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie
zaufania w interakcji z pacjentem
D.W8. funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza
D.W16. główne pojęcia, teorie, zasady etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania
i analizowania zagadnień moralno-medycznych
D.W17. prawa pacjenta
D.W18. zasady pracy w zespole
Seminarium:
Umiejętności: student potrafi
D.U3. wybierać takie leczenie, które minimalizuje konsekwencje społeczne dla pacjenta
D.U4. budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia
D.U6. informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych
lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań
D.U13. przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych
D.U14. rozpoznawać etyczny wymiar decyzji medycznych i odróżniać aspekty faktualne od normatywnych
D.U15. przestrzegać praw pacjenta
D.U16. wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania
zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K3. przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych
uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
K_K9. wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym
z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym
i wielonarodowościowym
K_K14. zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Wykłady:
końcowy test zaliczeniowy, dopuczenie do końcowego testu zaliczeniowego pod warunkiem zaliczenia seminarium
Seminarium:
Aktywność na seminariach, dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze.
Ostateczną oceną z przedmiotu jest ocena z końcowego testu zaliczeniowego.
Literatura
P. Łuków, T. Pasierski, Etyka medyczna z elementami filozofii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: