Biologia rozwoju 3900-1BR
Wykład ukierunkowany będzie na zapoznanie studentów z molekularnymi mechanizmami regulującymi gametogenezę, zapłodnienie, rozwój zarodkowy(przedimplantacyjny, implantację, gastrulację, organogenezę) i determinację płci u człowieka.
Tematy wykładów:
1) Zagadnienia wstępne dotyczące biologii rozwoju człowieka.
2) Gametogeneza.
3) Zapłodnienie i rozwój przedimplantacyjny.
4) Implantacja zarodka w macicy, gastrulacja, oddziaływania indukcyjne listków zarodkowych podczas gastrulacji.
5) Podstawy organogenezy i przykład szczegółowy: powstawanie kończyny
6) Determinacja płci i rozwój fenotypu płciowego
7) Teratogeneza
Laboratorium rozszerzy tematykę wykładów o praktyczne aspekty poruszanych zagadnień: gametogenezy, zapłodnienia (np. procedura zapłodnienia in vitro), rozwoju zarodkowego przed- i poimplantacyjnego, budowy i funkcji błon płodowych i łożyska.
Tematy laboratoriów:
1) Oogeneza.
2) Spermatogeneza.
3) Zapłodnienie.
4) Przedimplantacyjny rozwój zarodkowy.
5) Implantacja, budowa i funkcja łożyska.
6) Rozwój poimplantacyjny.
7) Tworzenie gonad i determinacja płci.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykład:
Wiedza: student zna i rozumie:
A.W1. mianownictwo anatomiczne, histologiczne i embriologiczne w językach polskim i angielskim.
A.W6. stadia rozwoju zarodka ludzkiego, budowę i czynność błon płodowych i łożyska, etapy rozwoju poszczególnych narządów oraz wpływ czynników szkodliwych na rozwój zarodka i płodu (teratogennych).
B.W22. przebieg i regulację funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn.
Umiejętności: student potrafi
A.U2. rozpoznawać w obrazach z mikroskopu optycznego lub elektronowego struktury histologiczne odpowiadające narządom, tkankom, komórkom i strukturom komórkowym związanym z układem rozrodczym człowieka oraz rozwojem zarodkowym człowieka; opisywać
i interpretować ich budowę oraz relacje między budową i funkcją.
A.U5. posługiwać się w mowie i w piśmie mianownictwem anatomicznym, histologicznym oraz embriologicznym.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji.
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów.
Laboratorium:
Wiedza: student zna i rozumie:
A.W1. mianownictwo anatomiczne, histologiczne i embriologiczne w językach polskim i angielskim.
A.W6. stadia rozwoju zarodka ludzkiego, budowę i czynność błon płodowych i łożyska, etapy rozwoju poszczególnych narządów oraz wpływ czynników szkodliwych na rozwój zarodka i płodu (teratogennych).
B.W22. przebieg i regulację funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn.
Umiejętności: student potrafi
A.U1. obsługiwać mikroskop optyczny, w tym w zakresie
korzystania z immersji.
A.U2. rozpoznawać w obrazach z mikroskopu optycznego lub elektronowego struktury histologiczne odpowiadające narządom,
tkankom, komórkom i strukturom komórkowym, opisywać i interpretować ich budowę oraz relacje między budową i funkcją.
A.U5. posługiwać się w mowie i w piśmie mianownictwem anatomicznym, histologicznym oraz embriologicznym.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji.
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad
ekspertów.
Kryteria oceniania
Wykłady:
Egzamin będzie mieć formę testową, próg zaliczenia to 60%. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na wykładach (obecność obowiązkowa, dozwolona jedynie 1 nieobecność) oraz zaliczenie laboratoriów.
Laboratorium:
Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie: obecności (dozwolona jest jedynie 1 nieobecność na laboratorium) i kolokwium zaliczeniowego w formie testu
(próg zaliczenia 60%).
W zakres kolokwium i egzaminu wchodzą wiadomości przekazane przez prowadzącego w czasie zajęć oraz zawarte w zaleconej przez prowadzącego literaturze.
Literatura
„Embriologia” H. Bartel
„Podstawy embriologii zwierząt i człowieka” C. Jura, J. Klag
„Zarys organogenezy” Z. Bielańska-Osuchowska
„Developmental Biology” S.F. Gilbert, M.J.F. Barresi
“Essential Reproduction” M.H. Johnson
“Atlas of human embryology: from oocytes to preimplantation embryos” ESHRE (https://atlas.eshre.eu)
Artykuły naukowe udostępnione przez prowadzących zajęcia, dostępne na platformie Kampus.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: