Pierwsza pomoc (BLS) i elementy pielęgniarstwa 3900-1BLS-N
W ramach zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: zasady i algorytmy udzielania pierwszej pomocy (Basic Life Support), podstawowy funkcjonowania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, postępowania w innych stanach nagłych w ramach pierwszej pomocy, idea użycia automatycznych defibrylatorów zewnętrznych (AED), przeprowadzenie wywiadu lekarskiego, podstawy monitorowania parametrów życiowych, zasady kaniulacji naczyń, podaż leków różnymi drogami, cewnikowanie pęcherza moczowego oraz opieka nad pacjentem z cewnikiem, techniki toalety pacjenta uzależnione od jego stanu zdrowia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności: student potrafi:
E.U1. zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta
E.U3. zebrać wywiad w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia z zastosowaniem schematu SAMPLE (S – Symptoms (objawy), A – Allergies (alergie), M – Medications (leki), P – Past medical history (przebyte choroby / przeszłość medyczna), L – Last meal (ostatni posiłek), E – Events prior to injury/illness (zdarzenia przed wypadkiem/zachorowaniem)
E.U14. wykonywać procedury i zabiegi medyczne, w tym: 1) pomiar i ocenę podstawowych funkcji życiowych (temperatura, tętno, ciśnienie tętnicze krwi) oraz monitorowanie ich z wykorzystaniem kardiomonitora i pulsoksymetru; 5)bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych; 6)dożylne, domięśniowe i podskórne podanie leku; 7)pobranie i zabezpieczenie krwi do badań laboratoryjnych, w tym mikrobiologicznych; 10)cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiety i mężczyzny; 11)założenie zgłębnika żołądkowego
E.U15. zastosować środki ochrony indywidualnej adekwatne do sytuacji klinicznej
F.U9. prowadzić podstawowe zabiegi resuscytacyjne (Basic Life Support, BLS) u noworodków i dzieci zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji (European Resuscitation Council, ERC)
F.U10. prowadzić zaawansowane czynności resuscytacyjne u noworodków (Newborn Life Support, NLS) i dzieci (Pediatric Advanced Life Support, PALS) zgodnie z wytycznymi ERC
F.U11. prowadzić podstawowe zabiegi resuscytacyjne BLS u dorosłych, w tym z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego, zgodnie z wytycznymi ERC
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
Kryteria oceniania
Dopuszczalna jest jedna nieobecność po przedstawieniu zwolnienia lekarskiego.
Egzamin praktyczny ze znajomości algorytmów postępowania w zakresie pierwszej pomocy. Podczas egzaminu student losuje jeden z 20 scenariuszy. Każdy scenariusz obejmuje dwa z niżej wymienionych przypadków medycznych:
- Osoba przytomna – wywiad SAMPLE oraz pierwsza pomoc w hipoglikemii lub zawale mięśnia sercowego lub wystąpienia drgawek
- Osoba nieprzytomna oddychającą – pozycja bezpieczna
- Osoba nieprzytomna oddychająca dorosła – RKO + AED
- Osoba nieprzytomna oddychająca dziecko – RKO + AED
- Osoba nieprzytomna oddychająca niemowlę – RKO + AED
- Zakrztuszenie osoby dorosłej
- Zakrztuszenie niemowlęcia
Egzamin ma charakter praktyczny – student ma zaprezentować wiedzę i umiejętności z zakresu każdego algorytmu. Zaliczenie algorytmu stanowi podstawę zaliczenia (70 pkt) i jest niezbędne do zaliczenia przedmiotu. Dodatkowe punkty przyznawane są za:
- Udrożnienie dróg oddechowych umieszczając dwa lub trzy palce na częściach kostnych żuchwy (10 pkt)
- Podczas rozmowy z dyspozytorem student przekazał informacje w kolejności: miejsce zdarzenia, rodzaj zdarzenia, liczba osób poszkodowanych. (10 pkt)
- Podczas wskazywania osoby do pomocy student używa gestu wskazania lub identyfikuje osobę na podstawie cechy charakterystycznej ubioru.
- Podczas zbieranie wywiadu SAMPLE wykazanie się wspierającą postawą – przyjęcie pozycji równej fizycznie (wsparcie praktyczne) lub utrzymanie kontaktu wzrokowego (wsparcie emocjonalne) lub przekazanie informacji co się będzie działo (wsparcie informacyjne) (10 pkt)
- Włącznie urządzenia AED tak szybko jak to możliwe (10 pkt)
- Podczas odkrztuszania przyjęcie pozycji zabezpieczającej przed upadkiem poszkodowanego (10 pkt)
- Zdjęcie okularów i/lub wyciągnięcie przedmiotów osobistych z kieszeni osoby poszkodowanej przed ułożeniem w pozycji bezpiecznej (10 pkt) Kryteria punktacji, a oceny:
<70 - 2
70 – 3
71 – 80 – 3,5
81 – 90 – 4
91 – 100 – 4,5
101 – 110 – 5
>111 – 5!
Literatura
Wytyczne Resucytacji: rozdział 4, Kraków 2021: www.prc.krakow.pl/wytyczne_2021.html
Majda A., Ślusarska B., Zarzycka D. Umiejętności pielęgniarskie Katalog check-list, Warszawa 2021
Majda. A, Ślusarska B., Zarzycka D. Podstawy pielęgniarstwa. Tom 2. Strony 33-100; 597-618; 998-1003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: