Pierwsza pomoc (BLS) i elementy pielęgniarstwa 3900-1BLS
Ćwiczenia z zakresu Podstawowych Zabiegów Ratujących Życie (BLS – Basic Life Support) obejmujące:
- Podstawę prawną udzielania pierwszej pomocy,
- Ocenę miejsca zdarzenia oraz bezpieczeństwo własne ratującego,
- Ocenę stanu świadomości poszkodowanego,
- Podstawy bezprzyrządowego udrożnienia dróg oddechowych,
- Układanie poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- Umiejętność rozpoznania nagłego zatrzymania krążenia
- Umiejętność wezwania pomocy i powiadomienia służb ratunkowych
- Umiejętność prowadzenia resuscytacji krążeniowo oddechowej osób dorosłych oraz dzieci,
- Postępowanie w przypadku zakrztuszenia
Ćwiczenia z zakresu podstaw pielęgniarstwa:
- Monitorowanie podstawowych parametrów życiowych
- Kaniulacja żył
- Cewnikowanie pęcherza moczowego
- Zakładanie sondy żołądkowej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student zna i rozumie:
E.W 3. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci:
1) krzywicy, tężyczki, drgawek,
2) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń,
3) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioworuchowego,
4) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego,
5) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego,
6) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej,
7) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad,
8) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, padaczki,
9) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego,
10) zespołów genetycznych,
11) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, tocznia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego
E.W6.najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania w tych stanach;
E.W7. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań:
1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego,
2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego,
3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego,
4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii,
5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki,
6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno--mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów,
7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej,
8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego,
9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy
E.W39. rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i zasady pobierania materiału do badań
E.W40. podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej
E.W41. możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych
E.W42. wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej
E.W43. podstawowe pojęcia farmakoekonomiczne
F.W7. wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych
Po zaliczeniu zajęć student potrafi:
E.U1.przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym
E.U2. przeprowadzać wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną
E.U3.przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego
E.U7.oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta
E.U13. oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta
E.U14. rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia
E.U28. pobierać i zabezpieczać materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej
E.U29. wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym:
1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej,
5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie 22
obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry,
7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;
E.U38. prowadzić dokumentację medyczną pacjenta
F.U9. zaopatrywać krwawienie zewnętrzne
F.U10. wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego i inne czynności ratunkowe oraz udzielać pierwszej pomocy
Po zaliczeniu zajęć student jest gotowy do:
K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K2. kierowania się dobrem pacjenta
K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, egzamin praktyczny. Zaliczenie odbędzie się w formie ćwiczeń.
BLS (po drugim dniu zajęć na ostatniej godzinie) - symulacja medyczna, scenka symulacyjna w grupie 3 os.
Pielęgniarstwo w trakcie zajęć - na podstawie postawionych zadań konieczne będzie zaliczenie procedur pielęgniarskich - każdy musi podejść do procedury ( w warunkach klinicznych lub w symulacji).
Literatura
Wytyczne Resucytacji: rozdział 4, Kraków 2021: www.prc.krakow.pl/wytyczne_2021.html
Majda A., Ślusarska B., Zarzycka D. Umiejętności pielęgniarskie Katalog check-list, Warszawa 2021
Majda. A, Ślusarska B., Zarzycka D. Podstawy pielęgniarstwa. Tom 2. Strony 33-100; 597-618; 998-1003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: