Anatomia I 3900-1A
Celem zajęć będzie nauka budowy ciała ludzkiego w aspekcie topograficznym (głowa, szyja, grzbiet, klatka piersiowa, brzuch, miednica, kończyna górna, kończyna dolna) i funkcjonalnym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ nerwowy i narządy zmysłów, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowo-płciowy, układ hormonalny, powłoka wspólna). Ponadto studenci poznają mianownictwo anatomiczne w języku polskim i angielskim, stosunki topograficzne między narządami z uwzględnieniem zmian związanych z rozwojem osobniczym i starzeniem, anatomiczne podstawy badania przedmiotowego i symptomatologii chorób, analizę relacji między strukturami anatomicznymi na podstawie badań radiologicznych oraz anatomiczne podstawy wybranych procedur w zabiegowych naukach klinicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
A.W1. mianownictwo anatomiczne, histologiczne i embriologiczne w językach polskim i angielskim
A.W2. budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyny górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) i czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna)
A.W3. stosunki topograficzne między poszczególnymi narządami
Umiejętności: student potrafi
A.U3. wyjaśniać anatomiczne podstawy badania przedmiotowego
A.U4. wnioskować o relacjach między strukturami anatomicznymi na podstawie przyżyciowych badań diagnostycznych, w szczególności z zakresu radiologii (zdjęcia przeglądowe, badania z użyciem środków kontrastowych, tomografia komputerowa i magnetyczny rezonans jądrowy) A.U5. posługiwać się w mowie i w piśmie mianownictwem anatomicznym, histologicznym oraz embriologicznym
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
K_K5. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
Kryteria oceniania
Ocena formułująca (cząstkowa):
Aktywność/postawa w trakcie realizacji ćwiczeń.
Oceny z kolokwiów cząstkowych.
Kolokwia z poszczególnych bloków tematycznych.
Egzamin z anatomii składa się z 3 części:
Egzamin praktyczny
Test
Egzamin ustny (forma przewidziana jedynie dla egzaminu poprawkowego)
1. Egzamin praktyczny obejmuje rozpoznanie 30 punktów anatomicznych
- na preparatach anatomicznych (zwłokach) i 20 elementów anatomicznych zaznaczonych na zdjęciach RTG, TK, MR ocenianych każdy w skali od 0 do 2 pkt:
- odpowiedź prawidłowa, mianownictwo anatomiczne w jednym języku: polskim, łacińskim i angielskim - 2 pkt.
- odpowiedź prawidłowa, miana w dwóch językach – polskim i angielskim - 1 pkt.
- odpowiedź nieprawidłowa 0 pkt.
- warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% możliwych punktów.
2. Egzamin pisemny składa się z testu jednokrotnego wyboru (MCQ) obejmujących 100 pytań, za odpowiedź poprawną student otrzymuje 1 pkt., warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie co najmniej 60% możliwych punktów (minimum 60 punktów).
3. Część ustna – student odpowiada na 6 losowo wybranych zadan problemowych ocenianych w skali od 0 do 5 pkt. każde, a oceniane jest:
- udzielenie wyczerpującej temat /zadania/ odpowiedzi,
- umiejętność integracji wiedzy z dziedzin /przedmiotów/ pokrewnych,
- samodzielność lub/i kreatywność w prezentacji problematyki, propozycje rozwiązań,
- prezentacja aktualnej wiedzy związanej z przedmiotem /dziedziną/,
- rozpoznanie problemów wynikających z zadania.
Egzamin będzie oparty o pytania związane z efektami kształcenia anatomii, pozwalające na sprawdzenie wiedzy, poziomu zrozumienia, umiejętności wnioskowania i rozwiązywania problemów. Przykładowe pytania będą udostępnione studentom na pierwszych zajęciach z przedmiotu.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią z ocen uzyskanych z poszczególnych części egzaminu.
Kryteria i skala ocen.
Wskazany poziom znajomości treści kształcenia dotyczy każdego ocenianego elementu (kolokwium, egzamin pisemny - testy)
Literatura
Literatura podstawowa
1. Bochenek A., Reicher M., Anatomia człowieka, tom I-V, Wydawnictwo PZWL, Warszawa, 2020
2. Gielecki J., Żurada A., Axial Skeleton. Clinical anatomy of skull and spine. Szkielet osiowy.
Anatomia kliniczna czaszki i kręgosłupa, Wyd. Medycyna Radiologia Edukacja, 2016
3. Netter F. H., Atlas anatomii człowieka, Wydawnictwo Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2020
4. Paulsen F., Waschke J., (red. wyd. pol. Jędrzejewski K., Poluguj M.), Atlas anatomii człowieka
Sobotta cz. 1-3 (angielskie mianownictwo anatomiczne), Wydawnictwo Urban & Partner,
Wrocław, 2019
5. Schuenke M., Schulte E., Schumacher U., Voll M., Wesker K., PROMETEUSZ Atlas anatomii
człowieka, tom 1–3, MedPharm, Wrocław, tom I - 2016r., tom II - 2016r., tom III - 2015r.
6. Weber John C. (red.), Sekcja zwłok. Podręcznik Shearera, PZWL Wydawnictwo lekarskie,
Warszawa, 2015
Literatura uzupełniająca
1. David L. Felten, Anil Shetty, red. wyd. pol. Szczudlik A., Atlas neuroanatomii i neurofizjologii
Nettera, wyd. Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2018
2. Drake R., Wayne Vogl A., Mitchell A., (red. wyd. pol.) Bruska M., Ciszek B., Kowieński P.,
Maciejewski R., Woźniak W., Gray Anatomia. Podręcznik dla studentów, Wyd. Urban & Partner,
Wrocław, 2020
3. Moeller T. B., Reif E., Ciszek B., Kieszonkowy atlas anatomii radiologicznej w przekrojach TK i RM,
wyd. Medipage, Warszawa, 2007
4. Narkiewicz O., J. Moryś J., Neuroanatomia czynnościowa i kliniczna, Wydawnictwo PZWL, Warszawa, 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: