Zaraza: genealogia doświadczenia 3800-ZGD23-S
Zaraza towarzyszy zbiorowościom ludzkim od niepamiętnych czasów, a jej pojawienie się zawsze wywołuje kryzys. Bezpośrednie skutki zdarzeń naturalnych takich jak epidemie i pandemie nie ograniczają się do zachwiania strukturą społeczną i ekonomiczną, ale widoczne są także w sposobie przedstawiania kwestii bezpośrednio związanych z zarazą takich jak zdrowie czy ciało, ale także w myśleniu o wspólnocie czy o egzystencji jednostki.
W trakcie zajęć omówione zostaną zarówno dokumenty będące zapisem doświadczenia epidemii, ale także teksty filozoficzne oraz historyczne stanowiące próby opisania poszczególnych epidemii i pandemii z uwagi na ich znaczenie polityczno-ekonomiczne oraz kulturowe. Celem kursu będzie wydobycie specyficznych doświadczeń związanych z epidemiami i pandemiami oraz uchwycenie roli, jaką odegrały w kształtowaniu się wyobraźni oraz słownika filozoficznego i politycznego, ale także, w jaki sposób historyczne plagi kształtowały pewne reżimy estetyczne i moralne.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- zna i rozumie szczegółowe zagadnienia (rzeczowe i metodologiczne) i najważniejsze nowe osiągnięcia w ramach wybranej dyscypliny filozoficznej
- zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury
- zna i rozumie specjalistyczną terminologię w języku polskim
- absolwent zna i rozumie główne tendencje rozwojowe dyscyplin humanistycznych, w których się kształcenie
Nabyte umiejętności:
- potrafi poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną
- potrafi interpretować tekst filozoficzny, komentując i konfrontując tezy pochodzące z różnych tekstów
- potrafi twórczo i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji
- potrafi inicjować debatę
Nabyte kompetencje społeczne:
- jest gotów do identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności
- jest gotów rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków
- jest gotów do samodzielnej i krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny humanistycznej
Kryteria oceniania
Ocena z zajęć wystawiana jest na podstawie:
- aktywności
- referatu lub krótkiego tekstu
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
1. Tukidydes „Wojna peloponeska” (fragment)i
2. W. Rosen „Justinian’s Flea”
3. J. Bellich „The Wrold the Palgue Made”
4. Ch. Boeckl „Images of Plague and Pestilence”
4. V. Traversa „The Theme of Plague in Italian Letters”
5. Boccaccino „Dekameron”
6. Strozzi „An Epistle Written Concerning the Plague”
7. J. Henderson „Florence under the Siege”
8. R. Totaro, E. Gilman „Representing the Plague in Early Modern England”
9. W. Dafoe „Dziennik roku zarazy”
10. L. Engelman, J. Henderson, Ch. Lynteris „Plague and the City”
11. Ch. Hamlin “Cholera. The Biography”
12. R. J. Morris “The Cholera 1832”
13. M. Honigsbaum “A History of the Great Influenza Pandemics”
14. G. Beiner “Pandemic Re-AwakeningsThe Forgotten and Unforgotten
‘Spanish’ Flu of 1918–1919”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: