- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wybrane problemy współczesnej estetyki 3800-WPWE22-S-OG
Proponowane tematy spotkań seminaryjnych (dany temat przewidziany jest na co najmniej jedno trzygodzinne spotkanie):
1.Współczesne przewartościowania pola estetyczności (poszerzone granice estetyki, rekonfiguracja aisthesis; etyczne rozchwianie, a krytyczność i zaangażowanie w estetyce i sztuce epoki post-artystycznej; formy instytucjonalnego wsparcia sztuki przyszłości).
2. (Dez)aktualizacja tradycyjnej wykładni kategorii piękna; dysharmonia, dysonans, brzydota w sztuce i ich estetyczno-polityczne racje. Dialektyka piękna i brzydoty w estetyce Adorno. Przykłady (fascynującej) brzydoty w obrazach malarskich.
3.Smak estetyczny i jego społeczny wymiar; krytyczność versus postkrytyczność (D. Hume, P. Bourdieu, H. Foster). Elitarystyczne koncepcje smaku (i sztuki traktowanej w sposób normatywny), społeczno- dystynktywny charakter ocen i wyborów estetycznych. Czy krytyka jest (nie) zbędna dla funkcjonowania sztuki we współczesnym świecie?.
4/ 5. Ponowoczesne interpretacje kategorii wzniosłości; wybrane kierunki konteksty (proponowane zagadnienia: przekraczanie granic reprezentacji w sztuce współczesnej, krążenie wokół wzniosłego obiektu pragnienia, metonimiczny dyskurs pamięci, retoryka wzniosłości w kulturze popularnej, wzniosłość, a kicz..)
6. Krytyka tradycyjnej estetyki z perspektywy feminizmu, wpływ III feminizmu na sztukę współczesną.
7. Deleuze o artystach, wrażeniach, afekcie. Malarstwo F.Bacona i L. Freuda, afektywne oddziaływanie sztuki
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student(ka) zna filozoficzno-kulturowe przesłanki zmian dokonujących się współcześnie w polu estetyczności związane z przywracaniem związków łączących sztukę ze społecznym i (geo) politycznym i ekologicznym wymiarem życia. Potrafi krytycznie zanalizować tradycyjne wykładnie kategorię piękna i podać racje zamierzonego operowania przez artystów deformacjami i brzydotą. Zna zarówno genezę jak i ograniczenia autonomizmu estetycznego, potrafi wskazać racje przemawiające za estetyką zaangażowania i oporu. Zna wybrane postmodernistyczne reinterpretacje wzniosłości, potrafi wskazać na przykładach jak retoryka wzniosłości znajduje wyraz w kulturze popularnej. Zyskuje wiedzę na temat uwarunkowań preferencji estetycznych i ich dystynktywnego znaczenia w życiu społecznym. Zna kwestię postkrytyczności, feministyczną krytykę tradycyjne estetyki, różne ujęcia znaczeniu afektywności w sztuce.
Nabyte umiejętności: Student(ka) odwołując się do przewartościowań we estetyce potrafi wskazać źródła przyjmowanej przez współczesnych artystów postawy zaangażowania w sprawy społeczne i artykulacji niezgody na zastaną rzeczywistość. Potrafi dokonać krytycznej analizy wybranych zagadnień estetyki tradycyjnej. Dysponuje umiejętnością aplikacji myśli feministycznej i teorii sztuki wypracowanej na gruncie nowego materializmu do krytycznego namysłu nad (wywrotowym i afektywnym) potencjałem sztuki i twórczymi ingerencjami w pole społeczne .
Nabyte kompetencje społeczne:
Student(ka) po zajęciach potrafi usytuować działania współczesnych artystów w szerszym kontekście kulturowym i zastosować zdobytą wiedzę do krytycznej analizy stosowanych przez nich strategii nastawionych na generowanie zmian, rozwiązywanie aktualnych problemów bądź poszukiwanie nowych konfiguracji życia. Zdobywa kompetencje sprzyjające społecznemu aktywizmowi. Rozpoznaje także użytkowa wartość post-artystycznych, twórczych ingerencji w przestrzeń społeczną.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia będzie autorskie opracowanie i prezentacja co najmniej jednego z zaproponowanych tematów seminaryjnych (referat na ocenę) oraz branie udziału w pracy zajęciowej.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Fragmenty książek i artykuły:
A. Berleant, „Wrażliwość i zmysły”, „Universitas”, Kraków, 2011; S. Wright „W stronę leksykonu użytkowania”, „Fundacja Bęc Zmiana”, Warszawa 2014; W. Welsch „Estetyka poza estetyką”, „Universitas”, Kraków, 2005; K. Kaśkiewicz, R. Michalski, „Między etyką i estetyką. Rozważania nad problemem estetyzacji”, „Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika”, Toruń, 2017; J. Rogucki Jacek (Nie) aktualność piękna Niektóre argumenty współczesnego kalloklazmu w sztuce, „Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta”, Wrocław 2016; G. Bastek Rozmowy obrazów, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2020; Th. W. Adorno, Teoria estetyczna, Warszawa.1994; P. Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2006; H. Foster, Post-krytyczność, [w:] „Teksty Drugie”, nr 6, 2015; A. Reyniak–Majewska., Puste miejsce po kulturowych meandrach teorii, [w:] „Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka”, nr 4(66) /2010”; C. Korsmeyer „Gender w estetyce. Wprowadzenie”, „Universitas”, Kraków 2008; G. Dziamski, Estetyka wobec feminizmu, [w:] „Dyskurs: pismo naukowo-artystyczne ASP we Wrocławiu”, nr. 25, 2018, tegoż:, Sztuka feministyczna: od outsidera do innego, [w:] „ Sztuka u progu XXI wieku”, Poznań 2002; I. Kant, „Krytyka władzy sądzenia”, PWN, Warszawa, 1986;, J-F. Lyotard , Wzniosłość i awangarda, [w:] „Teksty Drugie”, 2/3, 1996, tegoż: Po wzniosłości: stanowisko estetyki, [w]: „Teksty Drugie”, 4, 1998; J-L Nancy, Zakazana reprezentacja, [w:] „Teksty Drugie”, nr 5/2004; S. Freud, Niesamowite [w:] tegoż, „Pisma psychologiczne”, Warszawa 1997; R. Nycz, Rehabilitowanie wzniosłości, „Teksty Drugie” 1996, nr 2–3; M. P. Markowski O niewyrażalnym, [w:] „Anatomia ciekawości”, Kraków, 1999, I. Lorenc, Kant ponowoczesny. Lyotarda i Derridy recepcja , Krytyki władzy sądzenia”, w: „Estetyczne przestrzenie współczesności”, red. A. Zeidler-Janiszewska. Warszawa 1996. F. Ankersmith , Pamiętając Holocaust: żałoba i melancholia. [W:] „Pamięć, etyka i historia….”, red. E. Domańska. Poznań 2002, S. Žižek, Wzniosły obiekt ideologii, Wrocław 2001.; J. Derrida, Freud i scena pisma, w: tegoż, „Pismo i różnica”, , Wydawnictwo KP, Warszawa 2004, , B. Fink, Wiedza i jouissance, „ER(R) GO. Teoria–Literatura–Kultura”, 1 (16), 2008; M. Wilczyński, Postmodernistyczna wzniosłość: Derrida i Lyotard, „Poznańskie Studia z Filozofii Nauki” 1993; „Sztuka i filozofia”, t. 38/39, r. 2011 (wybrane artykuły). G. Deleuze „Co to jest filozofia”, przeł. P. Pieniążek, „Wydawnictwo „Słowo/obraz Terytoria”, Gdańsk 2000, tegoż: „Bacon. Logika wrażenia”, „Wydawnictwo Eperons-Ostrogi”, Kraków 2018; B. Massumi „Autonomia afektu”; „Teksty drugie”, 2013, nr. 6; E. van Alphen „Krytyka jako interwencja. Sztuka. Pamięć, afekt”, red, K. Bojarska, „Wydawnictwo UJ, Kraków, 2019. K. Bojarska, Poczuć myślenie: afektywne procedury historii i krytyki (dziś), „Teksty Drugie” 2013, nr 6.
Zakres literatury seminaryjnej zostanie dookreślony po konsultacji z uczestnikami zajęć.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: