Współczesna filozofia języka: metafilozofia Wittgensteina 3800-WJS23-S
W roku akademickim 2023/2024 w ramach seminarium „Współczesna filozofia języka” przyjrzymy się przedstawionej przez Ludwiga Wittgensteina odpowiedzi na pytanie o charakter refleksji filozoficznej. Podstawą naszych rozważań będzie książka Paula Horwicha „Wittgenstein’s Metaphilosophy”. Składa się ona z sześciu części:
1. Wittgenstein’s metaphilosophy,
2. A critique of theoretical philosophy,
3. „Tractatus Logico-Philosophicus”,
4. Meaning,
5. Kripke’s Wittgenstein,
6. The „mystery” of consciousness.
Horwich twierdzi, że centralnym elementem myśli Wittgensteina jest deflacjonistyczna (antyteoretyczna) koncepcja filozofii. Wszystkie prezentowane w tekstach Wittgensteina konkretne rozstrzygnięcia problemów z zakresu filozofii języka, filozofii umysłu czy filozofii matematyki są pochodną tej metafilozoficznej koncepcji. W trakcie seminarium poddamy to ujęcie krytycznej analizie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Na seminarium analizowane są najnowsze publikacje czołowych filozofów analitycznych. Dzięki odpowiedniemu doborowi lektur student zyskuje wszechstronną wiedzę i dogłębne rozumienie konkretnego, omawianego w danym roku, zagadnienia. Wie, jak przedstawia się najnowszy stan badań. Ma gruntowną znajomość metod i strategii argumentacyjnych stosowanych we współczesnej filozofii analitycznej.
UMIEJĘTNOŚCI:
Przygotowanie, a następnie wygłoszenie referatu kształtuje w studencie, po pierwsze, umiejętność analizy często bardzo złożonych tez i argumentów, które pojawiają się w najnowszych tekstach filozoficznych, i po drugie, zdolność do samodzielnej interpretacji poglądów czołowych współczesnych filozofów.
Uczestnictwo w prowadzonych na seminarium dyskusjach powoduje, że student zyskuje umiejętność precyzyjnego formułowania złożonych problemów filozoficznych, tworzenia nietrywialnych strategii argumentacyjnych, konstruowania zaawansowanych krytycznych argumentów oraz formułowania wszechstronnych odpowiedzi na krytykę.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
„Myśli skądinąd mętne i niewyraźne filozofia ma rozjaśnić i ostro odgraniczyć” (L. Wittgenstein, „Tractatus logico-philosophicus”)
Podstawową kompetencją społeczną, którą nabywają uczestnicy zajęć, jest zdolność jasnego, precyzyjnego myślenia. Pozwala ona świadomie kształtować interakcje z otoczeniem i właściwie dobierać środki do realizacji stawianych przed sobą celów. Chroni przed postawą dogmatyczną. Uodparnia na różnego typu manipulacje, np. o charakterze medialnym czy politycznym.
Kryteria oceniania
Końcowa ocena będzie wypadkową oceny dwóch elementów:
(a) referatu,
(b) udziału w dyskusjach.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2
Literatura
Paul Horwich – „Wittgenstein’s Metaphilosophy”, Oxford University Press 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: