Współczesna filozofia języka: „Traktat logiczno-filozoficzny” 3800-WFJ25-S
Celem seminarium jest analiza „Traktatu logiczno-filozoficznego” Ludwiga Wittgensteina. Podczas zajęć będziemy badali strukturę i treść tekstu, przyglądali się kontekstowi jego powstania oraz wpływowi na filozofię języka, filozofię logiki i metafizykę. Nasze rozważania będą koncentrowały się na następujących zagadnieniach:
- Natura świata
- Dziedzictwo Fregego i Russella
- Teoria reprezentacji
- Zdania jako modele
- Logika
- Solipsyzm, idealizm i realizm
- Metafizyk, etyka i granice filozofii
Podstawą prowadzonych dociekań będzie interpretacja „Traktatu” przedstawiona przez Michaela Morrisa w książce „Routledge Philosophy GuideBook to Wittgenstein and the Tractatus”.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Na seminarium analizowane są najnowsze publikacje czołowych filozofów analitycznych. Dzięki odpowiedniemu doborowi lektur student zyskuje wszechstronną wiedzę i dogłębne rozumienie konkretnego, omawianego w danym roku, zagadnienia. Wie, jak przedstawia się najnowszy stan badań. Ma gruntowną znajomość metod i strategii argumentacyjnych stosowanych we współczesnej filozofii analitycznej.
UMIEJĘTNOŚCI:
Przygotowanie, a następnie wygłoszenie referatu kształtuje w studencie, po pierwsze, umiejętność analizy często bardzo złożonych tez i argumentów, które pojawiają się w najnowszych tekstach filozoficznych, i po drugie, zdolność do samodzielnej interpretacji poglądów czołowych współczesnych filozofów.
Uczestnictwo w prowadzonych na seminarium dyskusjach powoduje, że student zyskuje umiejętność precyzyjnego formułowania złożonych problemów filozoficznych, tworzenia nietrywialnych strategii argumentacyjnych, konstruowania zaawansowanych krytycznych argumentów oraz formułowania wszechstronnych odpowiedzi na krytykę.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
„Myśli skądinąd mętne i niewyraźne filozofia ma rozjaśnić i ostro odgraniczyć” (L. Wittgenstein, „Tractatus logico-philosophicus”)
Podstawową kompetencją społeczną, którą nabywają uczestnicy zajęć, jest zdolność jasnego, precyzyjnego myślenia. Pozwala ona świadomie kształtować interakcje z otoczeniem i właściwie dobierać środki do realizacji stawianych przed sobą celów. Chroni przed postawą dogmatyczną. Uodparnia na różnego typu manipulacje, np. o charakterze medialnym czy politycznym.
Kryteria oceniania
Końcowa ocena będzie wypadkową oceny dwóch elementów:
(a) referatu,
(b) udziału w dyskusjach.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2
Literatura
- Ludwig Wittgenstein, „Tractatus logico-philosophicus”
- Michael Morris, „Routledge Philosophy GuideBook to Wittgenstein and the Tractatus”, Routledge 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: