Vstup do filosofii II 3800-UKR-VF2-23
Tse vstupnyi kurs, shcho zaluchaie studentiv do svitu filosofii, yii form i sposobiv myslennia pro svit, liudynu, yii piznavalnu, svitohliadnu, dukhovnu i praktychnu diialnist. Cherez filosofski doslidzhennia i analiz ideinoho spadku mynulykh stolit zasobamy krytychnoho myslennia nabuvaietsia dosvid myslennia pro mynule, teperishnie i maibutnie liudyny, suspilstva i liudstva v tsilomu. Kurs prezentuie rizni perspektyvy filosofii, a takozh filosofskoi metodolohii, shcho vykorystovuietsia v naukakh pro pryrodu, suspilstvo i liudske myslennia. V kursi vysvitliuiutsia riznomanitni doslidnytski praktyky i demonstruiutsia potentsiini perevahy i nedoliky riznykh metodolohichnykh pidkhodiv. Vprodovzh kursu rozghliadaiutsia osnovni etapy rozvytku vitchyznianoi ukrainskoi filosofii. Do kursu vkhodyt takozh vyznachnyi dorobok polskoi lohiko-filosofskoi Lvivsko-Varshavskoi Shkoly, shcho maie vplyv, yak na rozvytok ukrainskoi filosofii u haluzi lohiky i metodolohii nauky, tak i na svitovyi rozvytok tsykh napriamiv. Tsei kurs daie avtorskyi pohliad na rizni tradytsiini i suchasni filosofski temy. Format vykladannia maie interaktyvnyi kharakter, proponuie navchannia u formi, yak doslidnytskoho proiektu v komandakh, tak i indyvidualnoho doslidzhennia abo dopovidi. Kurs suprovodzhuietsia rekomendovanoiu literaturoiu, yaka bude obhovoriuvatysia vprodovzh kursu, z riznykh tem ukrainskoiu movoiu, a takozh perekladamy monohrafii zarubizhnoi filosofii ukrainskoiu movoiu. Pidruchnyky i navchalnu literaturu ne potribno bude kupuvaty. Vykladach bude dilytysia zi studentamy potribnymy dlia zaniat tekstamy z vidkrytykh dzherel i vlasnoi biblioteky. Neobkhidna literatura dlia kursu dodavatymetsia do spysku dzherel miroiu nadkhodzhennia tekstiv v onlain-formati vid ukrainskykh universytetiv.
Tyzhden 1: «Shcho ya mozhu znaty?» - filosofiia subiekta, yakyi zapytuie
Liudyna Novoho chasu: avtonomna, nevpevnena, pokynuta napryzvoliashche.
«Ya mysliu, otzhe isnuiu»
Dekart i suchasna dumka.
Tyzhden 2: Inshyi pochatok: chuttievyi dosvid
Voroh liudyny -pryroda. Frensis Beikon.
«Nichoho v rozumi, choho do toho ne bulo u vidchutti» Dzhon Lok
Tyzhden 3: Oberezhne stavlennia do faktiv.
Rozum vstanovliuie svoi hranytsi – Imanuel Kant
«Predmety maiut prystosovuvatysia do nashoho piznannia.
Kopernikanskyi povorot.
Tyzhden 4: Oberezhne stavlennia do faktiv (prodovzhennia)
Zdatnist liudyny utvoriuvaty osmysleni vyslovy pro svit i pro samu sebe.
Vid spohliadannia cherez poniattia do idei.
Tyzhden 5: Evoliutsiia znannia
Povstannia liudyny: Ohiust Kont.
Zaklyk do yasnosti.
Tyzhden 6: Evoliutsiia znannia (prodovzhennia)
Vid kryzy matematyky do novoi lohiky
Shcho take kilkist?
Mnozhyna, yaka mistyt sebe lyshe todi, koly vona sebe ne mistyt.
Teoriia movnykh stupeniv.
Bud-yaka formalna systema ye nepovnoiu
Tyzhden 7: Evoliutsiia znannia (prodovzhennia)
Dosvidno-naukove piznannia
Kryterii sensu.
Problema bazysu sposterezhennia.
Tyzhden 8: Evoliutsiia znannia (prodovzhennia)
Piznannia cherez vypravlennia pomylok.
Evoliutsiia chy revoliutsiia?
Chy ye nauka tsilespriamovanoiu?
Tyzhden 9: Evoliutsiia znannia (prodovzhennia)
Obhovorennia literatury po temi.
Pidsumky.
Tyzhden 10: Prosvitnytstvo
Pozytsii i tsili Prosvitnytstva.
Vidpovid na pytannia:
Shcho take Prosvitnytstvo?
Krytyka Prosvitnytstva.
Filosofiia yak nauka i yak Prosvitnytstvo.
Tyzhden 11: Svit poniat – svit materii
Subiekt konstytuiuie svii svit.
Ya, shcho myslyt, yak tsentr svitu: Rene Dekart.
Neobkhidnist hranychnykh poniat: Imanuel Kant.
Indyviduum vstanovliuie sam sebe: Yohan Gotlib Fikhte.
Istynne ye tsilym: G. V. F. Hegel.
Tyzhden 12: Nimetskyi idealizm – filosofiia burzhuazii
Subiekt znakhodyt svoie mistse v materialnomu sviti.
Svit yak neorhanizovana materiia.
Liudyna – tse mashyna.
Dykhotomichne myslennia.
Tyzhden 13: Nimetskyi idealizm (prodovzhennia)
Obhovorennia filosofskykh tvoriv z temy.
Tyzhden 14:
- Filosofiia staie praktychnoiu
Od vidchuzhennia pratsi do revoliutsii suspilstva: Karl Marks.
- Filosofiia staie praktychnoiu (prodovzhennia)
Prahmatyzm.
- Filosofiia staie praktychnoiu (prodovzhennia)
Interes do isnuvannia: Seren Kierkegor.
«Paradoks – prystrast dumky».
- Filosofiia staie praktychnoiu (prodovzhennia)
Pereotsinka vsikh tsinnostei: Fridrikh Nitsshe.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ochikuvani rezultaty
Pislia zakinchennia kursu studenty zmozhut:
1. Rozumity i rozrizniaty osnovni napriamy, techii i shkoly filosofskoi dumky svitovoi i vitchyznianoi filosofii.
2. Formuvaty svoiu vlasnu filosofsku i praktychnu pozytsii v analizi filosofskykh techii i napriamiv, vykorystovuiuchy osnovy krytychnoho myslennia, pryntsypy teorii arhumentatsii i nabuttia komunikatsiinykh navychok.
3. Umity provadyty svoi vlasni proiektni doslidzhennia: vyznachaty doslidnytsku temu, zdiisniuvaty pochatkove doslidzhennia z vyznachennia i doslidnytsoho pytannia i hipotez, vyboru metodiv doslidzhennia; pysaty ese, formuvaty zvity i predstavliaty rezultaty.
4. Vkliuchaty do svoho intelektualnoho bahazhu znannia bahatokh haluzei filosofii ta intelektualnykh tekhnolohii za dopomohoiu mizhdystsyplinarnoho pidkhodu.
Kryteria oceniania
Komunikatsii
Studenty povynni planuvaty rehuliarne spilkuvannia z profesorom ta inshymy odnohrupnykamy vprodovzh kursu. Z okremykh pytan studenty mozhut zvertatysia bezposeredno do vykladacha elektronnoiu poshtoiu. U riadku Tema vony povynni postavyty: TemaImiaPrizvyshche. Zazvychai vidpovid na povidomlennia elektronnoi poshty nadkhodyt protiahom 48 hodyn. Povidomlennia elektronnoi poshty bez riadka temy rozghliadatymutsia yak spam.
Osnovni vymohy do vystupiv u dyskusiiakh, dopovidei i pysmovykh robit:
Yasnist: Zoseredtesia na konkretnii temi ta konteksti, navedit pryklady, unykaite rozplyvchastykh uzahalnen abo nevyznachenykh terminiv i dopomozhit inshym zrozumity bez bud-yakoi plutanyny.
Korektnist i tochnist: Nadaite pravylnu informatsiiu, yaku mozhut pereviryty inshi; studenty povynni vyznachaty mezhi svoikh znan z temy. Konkretni detali pidvyshchuiut riven perekonlyvosti vashykh komentariv.
Vidpovidnist: Komentari stosuiutsia pytan, shcho zaraz obhovoriuiutsia, i dopomahaiut inshym zrozumity tsi zviazky.
Hlybyna: Rozghliadaite problemu u vsii yii skladnosti; rozghliadaite kontekst problemy, yii korinni prychyny ta inshi problemy, yaki vona pidnimaie.
Okhoplennia: Rozghliadaite problemu z bahatokh tochok zoru; podumaite, yak inshi mozhut zrozumity problemu.
Lohika: Podumaite, yak tverdzhennia ta prypushchennia vzaiemodiiut razom, i povidomte yikh, shchob inshi mohly sliduvaty vashym mirkuvanniam.
Znachushchist: Zoseredtesia na naivazhlyvishykh elementakh temy abo na elementakh, yaki inshi ne pomityly; unykaite povtorennia zahalnykh vidomostei.
Etyka: Studenty povynni vrakhovuvaty, yak yikhni zaiavy ta dii vplyvaiut na inshykh, i otsiniuvaty svii vlasnyi vnesok z tochky zoru toho, yaku koryst vony prynosiat navchalnii spilnoti.
Prymitka: Profesor mozhe vyznachyty ta zastosuvaty alternatyvni kryterii uchasti na vlasnyi rozsud.
Zavdannia: Zavdannia musiat buty podani vykladachevi do poznachenoi u rozkladi kursu daty dlia vykonannia abo pered neiu.
Akademichna dobrochesnist
• Akademichna dobrochesnist — tse podannia vlasnoi roboty ta nalezhne vyznannia vnesku inshykh. Bud-yake porushennia tsoho pryntsypu ye akademichnoiu nechesnistiu ta mozhe pryzvesty do pohanoi otsinky ta dystsyplinarnoho stiahnennia. Formy akademichnoi nechesnosti vkliuchaiut:
• Plahiat — podannia vsiiei abo chastyny chuzhoi roboty yak vlasnoi pid chas akademichnykh vprav, takykh yak ispyt, proiekt chy pysmove zavdannia.
• Shakhraistvo — vykorystannia abo sproba vykorystannia nedozvolenykh materialiv pid chas ispytu chy zavdannia, napryklad vykorystannia nedozvolenykh tekstiv chy notatok abo nenalezhne otrymannia (abo sproba otrymaty) kopii ispytu chy vidpovidei na ispyt.
• Spryiannia akademichnii nechesnosti — dopomoha inshomu vchynyty nechesnyi vchynok, napryklad zaminyty ispyt abo vykonaty zavdannia za kohos inshoho.
• Dezinformatsiia — zmina abo peredacha bez dozvolu akademichnoi informatsii chy zapysiv.
Pro kozhen vypadok akademichnoi nechesnosti bude povidomleno pysmovo vidpovidnomu akademichnomu dekanu. Dystsyplinarnyi zapys za nesumlinnist mozhe buty vnesenyi do akademichnoi dovidky studenta. Shtrafom za pershyi vypadok akademichnoi nechesnosti bude nul baliv za danyi predmet. Druhyi vypadok akademichnoi nechesnosti pryzvede do dystsyplinarnoho zvilnennia, yakshcho ne bude oskarzheno.
Literatura
Antolohiia suchasnoi analitychnoi filosofii, abo zhuk zalyshaie korobku / Za red. A. Synytsi. – L.: Litopys, 2014. – 374 s. S. 9-25; 25-37; (Dzh. Serl: 225-257; D. Dennet: 276-297; D. Chalmers: 297-337).
Boichenko I.V. Filosofiia istorii. K., 2000.
Dakhnii A. Narysy istorii zakhidnoi filosofii KhIKh-KhKh st..: navch.posibnyk / Andrii Dakhnii. – Lviv: LNU imeni Ivana Franka, 2015. – S. 93-154.
Kemp P. Pereosmyslennia filosofii yak syly slova // Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia: filosofskinauky. – Lviv, 2008. - № 11. – s. 7-14. // Rezhym dostupu http://old.filos.lnu.edu.ua/Visnyk/2008_11/1.pdf
Lakatosh I. Istoriia nauky ta yii ratsionalni rekonstruktsii // Psykholohiia i suspilstvo. Ternopil, 2016. - № 3. – S. 13-23. // Rezhym dostupu http://dspace.tneu.edu.ua/bitstream/316497/6495/1/%D0%9B%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%88%20%D0%86..pdf
Volfhanh Rod. Shliakh filosofii:z XVII po XIX stolittia (Per. z nim. V.Terletskoho ta O. Viedrova. – Lyiv:Dukh-i-Litera, 2009. – 3888 s. – («Suchasna humanitarna biblioteka»).
Filosofiia: Khrestomatiia (vid vytokiv do sohodennia): navch. posibnyk / Za red.
L.V. Huberskoho. – K.: Znannia, 2009. – 621 s.
Volfhanh Rod. Shliakh do filosofii XIX – XX stolittia /Per. z nim. M. Kultaievoi, V. Kubuladze, V. Terletskoho. – Kyiv: Dukh-i-Litera. 2010. – 368 s. – («Suchasna humanitarna biblioteka»).
Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk. – K.: Abrys, 2002. – 744 s. ta in.
Biblioteka saitu «Filosofiia bez kordoniv»
[http://platona.net/load/knigi_po_filosofii/2]
Elektronna studentska biblioteka [student-lib.net/index.php?page=0-21].
Persha ukrainska elektronna biblioteka pidruchnykiv [pidruchniki.com.ua].
Filosofiia. Navchalni materialy onlain
[http://pidruchniki.com/12380607/filosofiya/filosofiya]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: