Wybrane zagadnienia filozofii współczesnej 3800-SP-WZFW
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z głównymi orientacjami, stanowiskami i problemami filozofii współczesnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Po ukończeniu kursu ich uczestnik uzyskuje
‒ znajomość podstawowej terminologii używanej w filozofii współczesnej.
‒ znajomość i rozumienie historycznego charakteru kształtowania się idei filozoficznych w czasach najnowszych
‒ znajomość idei i argumentów wybranych współczesnych filozofów
Nabyte umiejętności:
Po ukończeniu kursu słuchacz potrafi
‒ przytaczać główne tezy wybranych stanowisk i doktryn współczesnej filozofii
‒ analizować argumenty i założenia stanowisk filozoficznych reprezentatywnych dla filozofii współczesnej.
Nabyte kompetencje społeczne: Po ukończeniu kursu słuchacz:
‒ ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego i refleksji filozoficznej dla kształtowania się więzi społecznej
Kryteria oceniania
Praca pisemna – esej
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 w semestrze
Literatura
I:
- J. P. Sartre, "Egzystencjalizm jest humanizmem", w: A. Miś (wyb.), "Historia filozofii" t. 2, Warszawa 1999, s. 216-237.
- M. Heidegger, "List o 'humanizmie'", przeł. J. Tischner, w: tegoż, "Budować, mieszkać, myśleć", Warszawa 1977, s. 76-127.
II :
- H. G. Gadamer, "Prawda i metoda", przeł. B. Baran, Warszawa 2004, s. 590-625.
- P. Ricoeur, "Konflikt hermeneutyk", przeł. J. Skoczylas, w: tegoż, "Egzystencja i hermeneutyka", Warszawa 1975, s. 71-92.
III:
- J. R. Searle, "Umysły, mózgi i programy", przeł. B. Chwedeńczuk, s. 301-324.
- T. Nagel, "Jak to jest być nietoperzem?" w: tegoż, "Pytania ostateczne", przeł. A. Romaniuk, Warszawa 1997, s. 203-219.
IV:
- M. Merleau-Ponty, "Fenomenologia percepcji", przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 2001, s. 169-174.
- L. Fisher, "Upłciowianie ucieleśnionej pamięci", przeł. M. Rogowska-Stangret, w: "Główne problemy współczesnej fenomenologii", Warszawa 2017, s. 585-605.
V:
- J. Rawls, "Teoria sprawiedliwości", przeł. M. Panufnik i in., Warszawa 1994, s. 190-208.
- M. Sandel, "Liberalizm a granice sprawiedliwości", przeł. A. Grobler, Warszawa 2009, s. 104-119, 228-235, 260-262.
VI:
- R. Rorty, "Pragmatyzm", przeł. A. Szahaj, w: T. Komendziński, A. Szahaj (red.), "Filozofia amerykańska dziś", Toruń 1999, s. 107-118
- R. Rorty, "Prywatna ironia i liberalna nadzieja", przeł. W. J. Popowski, w: tegoż, "Przygodność, ironia, solidarność", Warszawa 2009, s. 121-153.
VII:
- B. Chwedeńczuk, "Przekonania religijne", Warszawa 2000, s. 45-60.
- G. Vattimo, "Wiek interpretacji" w: R. Rorty, G. Vattimo, "Przyszłość religii", przeł. S. Królak, Kraków 2010, s. 53-66.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: