Historia filozofii II 3800-SP-HF2
Celem zajęć jest prezentacja głównych idei, stanowisk i kierunków europejskiej filozofii nowożytnej, w szczególności filozofii XVII wieku, epoki Oświecenia i wieku XX
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Po ukończeniu kursu ich uczestnik uzyskuje
‒ znajomość podstawowej terminologii używanej w filozofii okresu nowożytnego
‒ znajomość i rozumienie historycznego charakteru kształtowania się idei filozoficznych w tym okresie
‒ znajomość idei i argumentów wybranych nowożytnych filozofów
Nabyte umiejętności:
Po ukończeniu kursu słuchacz potrafi
‒ przytaczać główne tezy wybranych stanowisk i doktryn nowożytnej filozofii
‒ analizować argumenty i założenia stanowisk filozoficznych reprezentatywnych dla filozofii nowożytnej
Nabyte kompetencje społeczne: Po ukończeniu kursu słuchacz:
‒ ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego i refleksji filozoficznej dla kształtowania się więzi społecznej
Kryteria oceniania
Pisemny test końcowy
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 w semestrze
Literatura
Teksty źródłowe:
R. Descartes – Rozprawa o metodzie;
B. Pascal - Myśli [fragmenty];
G. W. Leibniz - Zasady filozofii czyli monadologia;
D. Hume - Badania dotyczące rozumu ludzkiego;
I. Kant - Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka
I. Kant - Krytyka czystego rozumu - t. I: Przedmowa (do wyd. A i B); Wstęp (A i B);
G. W. F. Hegel - Fenomenologia ducha - t. I: Przedmowa; Wstęp;
G. W. F. Hegel - Wykłady z filozofii dziejów - t. I: Wstęp;
A. Schopenhauer - Świat jako wola i przedstawienie - t. I (par. 1-5, 17-23);
F. Nietzsche – Tako rzecze Zaratustra;
F. Nietzsche – Wiedza radosna;
F. Nietzsche – Niewczesne rozważania;
M. Hempoliński (red.), Ontologia. Antologia tekstów filozoficznych.
Podręczniki:
F. Copleston, Historia filozofii, t. IV-VII;
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. II i III;
J. Migasiński, Filozofia nowożytna. Postacie/Idee/Problemy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: