Historia filozofii I 3800-SP-HF1
Celem tego wykładu jest przedstawienie najważniejszych zagadnień filozofii starożytnej i średniowiecznej, odsłanianie ich rozwoju i obecności w następnych stuleciach.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza: Po zakończeniu kursu słuchacz:
‒ zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim, greckim, łacińskim
‒ zna główne problemy, szkoły i kierunki filozoficzne występujące w tym okresie
‒ wie o historycznych uwarunkowaniach kształtowania się poglądów filozoficznych w tym okresie
Nabyte umiejętności: Po ukończeniu kursu słuchacz potrafi
‒ przytaczać główne tezy wybranych stanowisk filozoficznych z okresu Antyku i Średniowiecza
‒ analizować argumenty filozoficzne, identyfikować ich kluczowe tezy i założenia:
Nabyte kompetencje społeczne: Po ukończeniu kursu słuchacz:
‒ ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego i refleksji filozoficznej dla kształtowania się więzi społecznej
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (30%) poprawne rozwiązanie testu końcowego (70%).
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 w semestrze
Literatura
Teksty źródłowe:
Platon, Fedon;
Platon, Państwo;
Platon, Timajos;
Platon, List VII;
Plotyn, Enneady (fragmenty);
Dionizy Areopagita, O imionach Bozych (fragmenty);
Dionizy Areopagita, Teologia mistyczna;
Augustyn, Solilokwia;
Abelard, Tak i nie, Przedmowa;
Abelard, Etyka, czyli poznaj samego siebie (fragmenty);
Anzelm z Canterbury, Proslogion;
Bonawentura, Droga duszy do Boga;
Tomasz z Akwinu, Suma teologii, I, q. 1-3; q. 75-76;
Tomasz z Akwinu, O bycie i istocie;
Robert Grosseteste, O świetle.
Podręczniki:
G. Reale, Historia filozofii starożytnej;
F. Copleston, Historia filozofii, t. 1-3;
S. Swieżawski, dzieje europejskiej filozofii klasycznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: