- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Szkoła frankfurcka 3800-SF22-S-OG
Seminarium poświęcone będzie teorii krytycznej rozwijanej przez przedstawicieli pierwszego pokolenia szkoły frankfurckiej (Adorno, Horkheimer, Marcuse, Fromm, Benjamin, Neumann, Pollock, Lowenthal). Wyjdziemy od rekonstrukcji samej idei myślenia krytycznego i dialektyki w ujęciu frankfurtczyków oraz od ich stosunku do tradycji filozoficznej (ze szczególnym uwzględnieniem idealizmu niemieckiego). Następnie przyjrzymy się ich krytycznej teorii społeczeństwa oraz kultury. W tym pierwszym wypadku chodzić będzie zwłaszcza o koncepcję panowania, pozwalającą zrozumieć fenomen faszyzmu i opisywać logikę władzy w „późnym kapitalizmie”. Jej ważnym elementem jest też zastosowanie zrewidowanej teorii psychoanalitycznej. Z kolei krytyczna teoria kultury jako przemysłu kulturalnego ujawnia mechanizmy schematyzacji i formatowania podmiotowej wrażliwości, ale też otwiera myśl na spotkanie z tym, co nie poddaje się formatowaniu.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Studenci
- znają koncepcję teorii krytycznej rozwijaną przez autorów należących do pierwszego pokolenia szkoły frankfurckiej oraz jej zastosowanie do analizy społeczeństwa i kultury
- mają wiedzę o wybranych normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania
Nabyte umiejętności:
Studenci:
- czytają i interpretują teksty z dziedziny filozofii i nauk społecznych
- wykrywają zależności pomiędzy kształtowaniem się idei a procesami społecznymi i kulturalnymi
- poprawnie stosują poznaną terminologię filozoficzną odnoszącą się do problematyki podejmowanej na zajęciach
Nabyte kompetencje społeczne:
Studenci
- znają zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumieją potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego
- są otwarci na nowe idee i gotowi do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
Kryteria oceniania
Zajęcia będą zaliczane na ocenę na podstawie referatów lub esejów. Referaty powinny w sposób pogłębiony i w oparciu o dodatkowe źródła przedstawiać problematykę omawianą na poszczególnych spotkaniach. Eseje powinny zawierać przemyślane, spójne i kompetentne rozwinięcie wybranych aspektów problematyki, której dotyczy kurs.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Literatura (fragmenty)
T.W. Adorno, Dialektyka negatywna
T.W. Adorno, Dialektyka negatywna
T.W. Adorno, Filozofia nowej muzyki
T.W. Adorno, Minima moralia
T.W. Adorno, O literaturze
T.W. Adorno, Sztuka i sztuki
T.W. Adorno/Horkheimer, Dialektyka oświecenia
W. Benjamin, Konstelacje
W. Benjamin, Twórca jako wytwórca
E. Fromm, Patologia normalności
E. Fromm, Rewizja psychoanalizy
E. Fromm, Ucieczka od wolności
M. Horkheimer, Społeczna funkcja filozofii
H. Marcuse, Człowiek jednowymiarowy
H. Marcuse, Eros i cywilizacja
H. Marcuse, Hegel i rewolucja
F. Neumann, Behemot
Szkoła frankfurcka (antologia tekstów)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: