Reading 'The Things We Mean' 3800-RTWM25-S-OG
The seminar shall be devoted to a book by Stephen Schiffer - The things we mean. New York: Oxford University Press. (2003).
Stephen Schiffer’s The Things We Mean presents a detailed and provocative theory of meaning grounded in the idea of “pleonastic propositions.” Schiffer argues that meanings are not entities like mental representations or abstract objects, but are instead pleonastic—brought into existence by our linguistic and conceptual practices. In the book he tackles long-standing issues concerning propositional attitudes, semantic content, and reference. The book offers a middle ground between realism and anti-realism about meaning, aiming to preserve our everyday talk about meaning while avoiding metaphysical excess.
Stephen Schiffer w książce The Things We Mean przedstawia szczegółową i prowokującą teorię znaczenia opartą idei „sadów pleonastycznych”. Schiffer twierdzi, że znaczenia nie są bytami takimi jak reprezentacje mentalne czy obiekty abstrakcyjne, lecz powstają dzięki naszym praktykom językowym i pojęciowym. W swojej książce podejmje on najważneijsze problemy związane z nastawieniami sądzeniowymi, treścią semantyczną i odniesieniem. Książka proponuje stanowisko pośrednie między realizmem a antyrealizmem semantycznym, starając się zachować potoczne znaczenia, unikając jednocześnie nadmiernych założeń metafizycznych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Knowledge:
The student knows at an extended level concerning the topic of the seminar philosophical terminology in Polish and English, knows particular positions of contemporary philosophy of language and semiotics concerning selected aspects of the general theory of signs, linguistics, philosophy of language, sciences of cognition and communication, has a thorough knowledge of research methods and argumentative strategies used in analytical philosophy of language and semiotics, has a thorough knowledge of methods of interpretation of philosophical texts (KW03, KW05, KW08, KW09, KW11).
Skills
Students will be able to interpret philosophical, linguistic and semiotic texts, formulate arguments in favour of particular theses, analyse and critically evaluate arguments from the field of philosophy, semiotics, general theory of sign, science of cognition and communication, use philosophical knowledge in critical analysis. ((KU03, KU04, KU05, KU08, KU09, KU14, KU16).
Social competences
A student is able to cooperate and work in a group, taking various roles in it (a speaker, a discussant). (KK06).
Kryteria oceniania
Prerequisites for passing the seminar are:
1] Regular attendance,
2] Delivering a presentation
Number of absences: 2
Literatura
Schiffer, Stephen (2003). The things we mean. New York: Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: