- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Racjonalny hazardzista - czego filozof może dowiedzieć się od gracza? 3800-RH24-M-OG
Wykład poświęcony będzie analizie kryteriów podejmowania decyzji w specyficznych sytuacjach, związanych z grami hazardowymi. Kolejno omawiane będą następujące zagadnienia:
1. Problemy stojące przed teorią decyzji (różnica między normatywną, deskryptywną i preskryptywną teorią decyzji, słaba replikowalność eksperymentów wskazujących na nieracjonalność decydentów, rola kontekstu przy podejmowaniu realnych decyzji).
2. Podstawowe informacje na temat gier hazardowych (wielkość rynku gier hazardowych i jego specyfika, typy gier hazardowych)
3. Problem losowości w grach hazardowych (różne typy zdarzeń losowych mających wpływ na wynik gry hazardowej)
4. Charakterystyka umiejętności graczy, które mogą wpływać na wynik gry hazardowej
5. Analiza różnych typów graczy hazardowych (podział ze względu na kryteria psychologiczne, ze względu na wybierane strategie, ze względu na przyjmowane modele probabilistyczne gry, ze względu na stosunek do ryzyka bankructwa)
6. Ocena wpływu elementów losowych i umiejętności graczy na rezultaty w poszczególnych grach hazardowych
7. Wykorzystanie uzyskanych wyników analizy do rozwiązania tradycyjnych problemów i paradoksów teorii decyzji.
8. Wskazanie szerszego, filozoficznego znaczenia uzyskanych wyników.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Zna podstawowe sposoby oceny racjonalności decyzji
Zna różne definicje zdarzeń losowych
Zna własności modeli probabilistycznych wykorzystywanych do opisu gier hazardowych
Nabyte umiejętności:
Stosuje język rachunku prawdopodobieństwa i teorii decyzji do analizy wybranych problemów filozoficznych
Umie ocenić poprawność wnioskowania;
Umie analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne między tezami.
Nabyte kompetencje społeczne:
Jest gotów do identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności
Jest gotów do rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków
Jest gotów do przyjmowania nowych idei i ewentualnej zmiany stanowiska świetle dostępnych danych i argumentów
Kryteria oceniania
Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest rozwiązywanie umieszczonych na platformie COME zadań przypisanych poszczególnym wykładom i zaliczenie testu końcowego. Każde zajęcia będą się rozpoczynały kartkówką, na której trzeba będzie odpowiedzieć na jedno z pięciu podanych wcześniej pytań, dotyczących poprzedniego wykładu. Osoby, które uzyskają bardzo dobre wyniki z kartkówek będą zwolnione z zaliczenia końcowego. Zaliczenie końcowe będzie się składało z wybranych pytań, które wcześniej były podawane jako pytania na kartkówkę.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2
Literatura
Buchdahl J. 2016 Science, Psychology & Philosophy of Gambling. Oldcastle Books.
Epstein, R. 2013, The Theory of Gambling and Statistical Logic,Waltham, MA: Academic Press.
Fiedler, I., Rock, J.-P. 2009. Quantifying skill in games—Theory and empirical evidence for poker. Gaming Law Review and Economics, 13, 50–57.
Kucharski, A. 2016, The perfect bet: how science and math are taking the luck out of gambling, Basic Books.
Mazalov V. V., Makhankov I. S., 2001, On a model of two-card poker, Int. J. Math. Game Theory Algebra 11, 97-105.
Rotando, L.M., Thorp, E.O., 1992. The Kelly criterion and the stock market. American Mathematical Monthly, 922-931.
Sklansky D. and Malmuth M., 1999, Hold’em Poker for Advanced Players, Two Plus Two Publishing.
Thorp, E.O., 1969. Optimal gambling systems for favorable games. Review of the International Statistical Institute 37, 273-293.
von Neumann J., Morgenstern O., 1944, Theory of Games and Economic Behaviour, Princeton University Press.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: