Perspektywy współczesnej metafizyki 3800-PWM25-M
Celem wykładu będzie zastanowienie się nad współczesną sytuacją filozofii w zakresie jej najbardziej podstawowej problematyki ontologicznej i teoriopoznawczej, którą łącznie proponuję określać mianem problematyki metafizycznej. Częścią tego namysłu będzie wskazanie na główną tendencję rozwojową, za sprawą której wyłonił się współczesny paradygmat filozofii. Tendencja ta wiąże się z właściwym filozofii nowożytnej nominalizmem i transcendentalizmem oraz z problemami, na jakie określone przez nie sposoby myślenia natrafiały w konfrontacji przede wszystkim z gwałtownym rozwojem matematyki i nauk przyrodniczych w ciągu ostatnich dwóch stuleci. Jednak głównym zadaniem wykładu będzie poszukiwanie nowych pojęć i pomysłów, które pozwoliłyby filozofii skuteczniej radzić sobie z wyzwaniami płynącymi ze strony, kształtującego się na naszych oczach i nieustannie ewoluującego obrazu świata.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- zna najważniejsze kierunki rozwoju metafizyki i teorii poznania w XIX i XX w.
- zna niektóre z ważnych problemów filozoficznych pojawiających się na styku filozofii i nauki;
- zna główne obszary, na których nowożytna tradycja filozoficzna okazuje się niewystarczająca dla zrozumienia problemów stwarzanych przez współczesny obraz świata.
Nabyte umiejętności:
- umie analizować problemy pojawiające się na styku filozofii, matematyki i nauk empirycznych;
- potrafi dostrzegać związki między problemami z różnych obszarów filozofii (ontologii, teorii poznania, teorii działania itd.)
- umie krytycznie analizować argumentację filozoficzną;
Nabyte kompetencje społeczne:
- jest otwarty na odbiegające od powszechnie przyjętych sposoby myślenia o świecie;
- umie poszukiwać nowych rozwiązań w kooperacji z innymi;
- potrafi życzliwie przyjmować argumenty innych;
Dla doktorantów:
- zna metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych (WG_03)
- potrafi uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych (UK_03)
- jest gotowy do uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej (KK_03)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia i oceny będzie:
(1) Uczestnictwo w zajęciach;
(2) Praca końcowa na wybrany przez słuchacza i uzgodniony z wykładowcą temat.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
W wykładach będę sięgać do obszernej i bardzo zróżnicowanej literatury filozoficznej i naukowej. Pomocna okaże się znajomość pism Kartezjusza, Leibniza, Kanta, Husserla, Fregego, Wittgensteina, Sellarsa, a także ogólna orientacja w problematyce współczesnych nauk ścisłych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: