Podstawowe pytania bioetyki 3800-PPB24-M
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z bioetyką – czym jest, jak powstała, jakie zagadnienia obejmuje swoim zakresem, jakich metod używa. Podczas zajęć prowadzonych przez grono wykładowczyń i wykładowców kierunku studiów bioetyka (na Wydziale Filozofii), a także badaczek i badaczy zajmujących się akademicką bioetyką, studenci będą mieli okazję zaznajomić się z podstawowymi pytaniami, problemami i konfliktami pojawiającymi się w różnych sferach tej interdyscyplinarnej dziedziny, takich jak: etyka kliniczna, etyka badań naukowych, etyka prokreacji, etyka końca życia, etyka nowych technologii, etyka zwierząt, socjologia i antropologia medycyny, prawo medyczne. Udział w zajęciach dostarczy ponadto studentom wiedzy teoretycznej oraz podstawowych narzędzi pojęciowych niezbędnych do zrozumienia tych właśnie pytań, problemów i konfliktów oraz związanych z nimi stanowisk, argumentów i ocen moralnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student/ka:
- zna i rozumie genezę, historię oraz interdyscyplinarną naturę bioetyki
- rozumie rolę bioetyki w praktyce i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk
- zna podstawową terminologię bioetyczną (z zakresu poruszanych działów) w języku polskim
- zna wybrane podstawowe współczesne problemy oraz perspektywy teoretyczne i badawcze wybranych działów bioetyki (m. in. etyki klinicznej, etyki badań naukowych, etyki prokreacji, etyki końca życia, etyki nowych technologii, etyki środowiska naturalnego, etyki zwierząt);
- rozumie rolę refleksji etycznej i bioetycznej dla rozwoju nauki i techniki, rozwoju społeczeństw demokratycznych i pluralistycznych oraz dla kształtowania się więzi społecznych opartych na poszanowaniu godności i podstawowych praw człowieka
Nabyte umiejętności:
Student/ka:
- potrafi identyfikować, interpretować i analizować podstawowe argumenty dotyczące problemów i konfliktów etycznych występujące w zakresie wybranych działów bioetyki
- potrafi poprawnie stosować poznaną terminologię bioetyczną
- potrafi wykrywać zależności pomiędzy kształtowaniem się idei bioetycznych a procesami społecznymi i kulturalnymi
Nabyte kompetencje społeczne:
Student/ka:
- docenia wartość dyskusji, w szczególności w środowisku interdyscyplinarnym
- docenia wartość znaczenia refleksji bioetycznej dla rozwoju cywilizacji europejskiej
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny – test wielokrotnego wyboru
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
P. Łuków, T. Pasierski, Etyka medyczna z elementami filozofii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014
J. Różyńska, W. Chańska (red.), Bioetyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2013
H. Kuhse, P. Singer, (eds.) A companion to bioethics, Oxford: Wiley-Blackwell 2009
Dodatkowa literatura będzie podawana przez indywidualnych prowadzących przed zajęciami.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: