Postępy filozofii działania. Działania rutynowe 3800-PFD23-S
Zasadniczym problemem, który będziemy dyskutować jest pytanie, czy działania habitualne (rutynowe, nawykowe) są intencjonalne, a zatem, czy zasługują na miano działań.
Centralne twierdzenie filozofii działania głosi, że działanie jest z konieczności intencjonalne ze względu na jakiś opis. Zgodnie ze standardową interpretacją, odnośnego opisu dostarcza intencja sprawcy. Zgodność działania z intencją nie jest tu wystarczająca; intencja powinna kierować działaniem.
Model ten dobrze ujmuje sprawstwo nowicjusza. Gdy jesteśmy w jakiejś dziedzinie początkujący, działamy nieustannie myśląc o tym co i jak robimy. Inaczej jest, gdy nabierzemy wprawy. Pojawia się w tym kontekście pytanie, czy działania habitualne to w ogóle działania. Z drugiej strony, powinniśmy przyjrzeć się standardowemu ujęciu działania: być może jest ono niewystarczające i wymaga głębokich modyfikacji. Nie jest też wykluczone, że struktura działań silnie zautomatyzowanych jest w istocie zbliżona do struktury działań nowicjuszy.
Będziemy omawiać współczesne teksty filozoficzne dotyczące intencjonalności działań habitualnych, oraz filozoficzną i psychologiczną literaturę dotyczącą związków sprawstwa z uwagą. Podejmiemy też problem granic, standardowego we współczesnej filozofii działania, ujęcia działań jako z konieczności intencjonalnych – w tym względzie zajmiemy się różnymi formami błędów w działaniu; przede wszystkim omyłkami i pomyłkami.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza: Uczestnik zna najważniejsze filozoficzne poglądy dotyczące działań habitualnych, w szczególności dotyczące możliwości dostarczenia intencjonalnego opisu działań tego rodzaju.
Nabyte umiejętności: Uczestnik rozumie i poddaje krytyce trudne teksty filozoficzne.
Nabyte kompetencje społeczne: Uczestnik wykazuje otwartość na inne niż własne sposoby myślenia o filozofii; umie korzystać z przemyśleń innych.
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć zajęcia, uczestnik zobowiązany jest do spełnienia dwóch warunków:
- aktywnego udziału w dyskusjach na zajęciach,
- przedstawienia referatu dotyczącego jednej z lektur
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Amaya, S., Out of Habit.
Jennings, C.D., Nanay, B., Action without attention.
Mole, Ch., Smithies, D., Wu, W., (red.) Attention: Philosophical and Psychological Essays
Norman, D., Shallice, T., Attention to action: willed and automatic control of behavior.
Pollard, B., Habitual Actions.
Pollard, B., The Rationality of Habitual Actions.
Reason, J., Lapses of Attention in Everyday Life.
Wu, W., What is Conscious Attention?
Wu, W., Action always involves attention.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: