Wprowadzenie do filozofii 3800-NZ-WF
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi pojęciami, dominującymi problemami oraz klasycznymi opcjami filozofii Europejskiej. W toku zajęć omawiane i dyskutowane będą krótkie teksty dotyczące: genezy refleksji filozoficznej; rozumienia przedmiotu filozofii; metod i stylów filozoficznego myślenia; kwestii relacji między filozofią a naukami, religią, światopoglądem, ideologią i sztuką; roli filozofii w życiu człowieka oraz jej miejsca na mapie problemów współczesnej kultury i cywilizacji. W semestrze drugim przewidziana jest lektura tekstu „Uczty” Platona, a w szczególności zapoznanie studentów z wybranymi strategiami analizy tekstów filozoficznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury; ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii;
zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim; zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych;
zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism;
zna metody interpretacji tekstu filozoficznego;
Nabyte umiejętności:
czyta i interpretuje tekst filozoficzny;
poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną;
analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami;
przytacza główne tezy badanych wypowiedzi filozoficznych, stosownie do ich istotności; pisze proste rozprawki z samodzielnym doborem literatury;
Nabyte kompetencje społeczne:
jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;
ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych oraz odpowiedzialności za jego zachowanie;
ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych;
Kryteria oceniania
Aktywność intelektualna w trakcie zajęć; praca pisemna lub zaliczenie ustne.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
I.M. Bocheński, Ku filozoficznemu myśleniu; I.M. Bocheński, Współczesne metody myślenia; J. Domański, Metamorfozy pojęcia filozofii; G. Colli, Narodziny filozofii; K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii. Dwanaście odczytów radiowych; M. Horkheimer, Społeczna funkcja filozofii; A. Miś, „Filozofia a inne formy świadomości” (w:) B. Burlikowski i W. Słomski (red.), Filozofia w szkole; A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii; Jan Paweł II, Fides et ratio; A. Miś, Dwie historie filozofii (maszynopis); A. Miś, „Czy istnieje postęp w filozofii?” (w:) B. Andrzejewski (red.), Tradycja i postęp. Studia z historii filozofii; A. Miś, „Historia filozofii a filozofia i metafilozofia” (w:) tenże (red.), Filozofia: uniwersalność i różnorodność; S. Swieżawski, Zagadnienie historii filozofii, r. „Philosophia perennis”; W. Tatarkiewicz, Droga do filozofii.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: