Czytanie "Prób" Montaigne’a 3800-NZ-S3-25
Tematem seminarium będzie lektura i interpretacja wybranych esejów z “Prób” Michela de Montaigne’a. Centralne miejsce wśród nich zajmuje “Apologia Rajmunda Sebonda” - debata nad teologią naturalną i granicami poznawczymi rozumu. Spośród słynnych esejów omówione zostaną m.in. “O przyjaźni”, “O wychowaniu dzieci”. “O kanibalach”, “Jako filozofować znaczy uczyć się umierać”, “O potędze wyobraźni” itd. Przyjrzymy się temu, jak na renesansowy światopogląd Montaigne’a składają się: edukacja humanistyczna, poreformacyjne dylematy wiary, pirroński sceptycyzm, epikurejski hedonizm, a nade wszystko eklektyzm. W splocie tych zagadnień rodzi się wczesnonowożytna koncepcja podmiotu - narratora piszącego historię swojego życia w świecie wojen religijnych, wielkich odkryć geograficznych oraz licznych lektur ksiąg uczonych i frywolnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza: student/ka posiada pogłębioną wiedzę na temat filozofii Montaigne’a na podstawie samodzielnej lektury tekstów źródłowych oraz opracowań krytycznych, a także zna historyczny kontekst kultury renesansowej (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_W09)
Nabyte umiejętności: student/ka potrafi interpretować eseje Montaigne’a, komentować i konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów, analizować argumenty filozoficzne oraz poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną z zakresu filozofii i kultury renesansowej (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U13, K_U14, K_U16)
Nabyte kompetencje społeczne: student/ka jest gotów/gotowa do wykorzystania wiedzy zdobytej na zajęciach, do sprawnego funkcjonowania w grupie oraz do dalszego samokształcenia (K_K01, K_K02).
Kryteria oceniania
Esej zaliczeniowy z omówieniem wybranego fragmentu "Prób" (około 5 stron)
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniuu: 2 w semestrze
Literatura
Michel de Montaigne, Próby, t. 1-3, przeł. T. Żeleński-Boy, wiele wydań.
Lektury dodatkowe:
E. de La Boetie, Rozprawa o dobrowolnej niewoli, przeł. K. Matuszewski, Ars Cameralis 2008.
J. Hen, Ja, Michał z Montaigne, Czytelnik 1978.
J. Dadlez, Michel de Montaigne i nowoczesność. Próba historii myślenia, IBL PAN, 2023.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: