Pytania o człowieka: od starożytności do hipermodernizmu 3800-NZ-M3-25
Kim jesteśmy? – to jedno z podstawowych pytań filozofii. Ale nie jest to jedyne z filozoficznych pytań, jakie zadajemy, gdy myślimy o nas – ludziach. W ramach tego kursu zbierzemy wspólnie z uczestnikami możliwie szeroką paletę takich pytań, sprawdzając, jak odpowiadają na nie filozofowie od starożytności do czasów współczesnych. Spróbujemy zarazem zlokalizować, jakie dodatkowe nieoczywiste pytania o człowieka stawiają omawiani myśliciele, o jakich nie śniło się może nam, uczestnikom zajęć. Pod koniec kursu pomyślimy też, o czym nie śniło się tamtym filozofom, a o czym warto by jeszcze podjąć refleksję w przyszłości.
Wśród zagadnień poruszanych na zajęciach znajdą się m.in.:
- Zadania klasycznej antropologii filozoficznej
- Granice człowieczeństwa – kontrowersje wokół przynależności do rodzaju ludzkiego
- Człowiek jako istota językowa: od antropologii fizycznej przez kulturową do filozoficznej
- Człowiek jako istota śmiejąca się: od antropologii kulturowej do filozofii jako „żmudnej zabawy”
- Człowiek jako twórca artefaktów: co nasze rzeczy mówią o nas i do nas
- Ludzka natura czy tylko kondycja?
- Człowiek jako mikrokosmos, obraz Boży, miara wszechrzeczy – wybrane tradycje pochwały człowieka
- Człowiek jako najnikczemniejsze ze stworzeń – wybrane tradycje nagany człowieka
- Człowiek między jednością a rozbiciem
- Bycie-ku
- Człowiek a technologie
- Brak człowieka
- Człowiek hipermodernizmu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- zna różne koncepcje człowieka formułowane w ramach filozofii Zachodniej;
- rozumie pytania stawiane w odniesieniu do człowieka;
Nabyte umiejętności:
- formułuje pytania filozoficzne w ramach danej subdyscypliny filozofii;
- wskazuje podobieństwa i różnice między koncepcjami człowieka różnych myślicieli;
- wskazuje charakterystyczne cechy koncepcji człowieka najważniejszych filozofów;
- prezentuje kluczowe poglądy najważniejszych filozofów nt. człowieka;
Nabyte kompetencje społeczne:
- prowadzi dyskusje;
- pracuje w grupie
Kryteria oceniania
Podstawą do oceny jest test pisemny na koniec kursu, uzupełniony o aktywność na zajęciach. Możliwe zaliczenie w formie prezentacji na zajęciach lub eseju.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Wybrane fragmenty z pism klasycznych filozofów oraz antropologów. Pojawią się m.in. Platon, Arystoteles, Tomasz z Akwinu, Giovanni Pico della Mirandola, Kartezjusz, Spinoza, Berkeley, Kant, Hegel, Schopenhauer, Nietzsche, Heidegger, Marc Auge, Albert Borgmann, Sebastienne Charles i inni.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: