Filozofia i estetyka krajobrazu 3800-NZ-M3-24
Koncepcje kulturowe ujmują krajobraz jako reprezentację całości natury, wyraz relacji człowieka do niej, reprezentację porządku władzy, medium społecznego i politycznego odziaływania zasiedlają go rozmaitymi praktykami kulturowymi, społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi, traktując je na równi z siłami przyrody. Eliminują one jednak ważny aspekt doświadczenia krajobrazu jakim jest cielesna obecność człowieka w naturze - w krajobrazie. Estetyka też wpisuje się w tą redukcjonistyczną tendencję stając się teorią krajobrazu. Naszym celem będzie taka analiza koncepcji krajobrazu od nowożytnych ujęć do współczesnych problematyzacji tej kategorii, w której śledzić będziemy stopniowe przywracanie znaczenia estetycznemu wymiarowi doświadczenia krajobrazu, w którym ważną rolę odgrywa odczuwanie krajobrazu przez ludzkie ciało. W związku z tym poddamy analizie takie kategorie jak: malowniczość, dzikość natury, atmosfera, ciałosferyczny wymiar doświadczenia, czasowość krajobrazu, antropocentryzm – naturocentryzm, organiczność – mechaniczność.
Wybór tematów:
- Wędrówka Petrarki na Mont Ventoux - narodziny nowożytnego krajobrazu a estetyczna percepcji przyrody.
- Kompensacyjna koncepcja krajobrazu Joachima Rittera.
- Ogrody francuskie – teatralizacja i fabrykacja natury prawd absolutnych.
- Od pięknej do wzniosłej przyrody.
- Malowniczość krajobrazu.
- Ewolucyjne uwarunkowania estetycznej percepcji natury.
- Cielesne i ciałosferyczne doświadczenie krajobrazu.
- Krajobraz jako atmosfera.
- Materialny wymiar krajobrazu.
- od lanscape do scapeland.
Szczegółowa lista tematów powstanie po uzgodnieniu preferencji i projektów badawczych uczestników zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
absolwent zna i rozumie
- w pogłębionym stopniu – metody badawcze i strategie argumentacyjne wybranej dyscypliny filozoficznej oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego
K_W02
P7S_WG
- wybrane kierunki i stanowiska rozwojowe współczesnej filozofii w zakresie jednego bloku głównych dyscyplin filozoficznych: 1) logika i filozofia języka, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu 2) etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna 3) estetyka, filozofia kultury, historia filozofii
K_W06
P7S_WG
- w pogłębionym stopniu – zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury
K_W11
P7S_WG P7S_WK
Nabyte umiejętności:
absolwent potrafi:
- samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentować i konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów
K_U01
P7S_UW
- wykrywać zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określać relacje między tymi zależnościami
K_U16
P7S_UW
Nabyte kompetencje społeczne:
absolwent jest gotów do:
- aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji
K_K05
P7S_KO
- aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego i wykorzystywania go w rozumieniu wydarzeń społecznych i kulturalnych
K_K06
P7S_KO
Kryteria oceniania
Ocena udziału aktywności studenta w dyskusjach seminaryjnych i stopnia zaangażowania w pracę badawczą na zajęciach; ocena jakości przygotowania i wygłoszenia referatu zdającego sprawę z indywidualnych badań lub prezentacji poszerzającej zakres problematyki omawianej na zajęciach
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2.
Literatura
Wybór tekstów:
G. Bӧhme, Filozofia i estetyka przyrody;
A. Berleant, Estetyka i środowisko;
D. Cosgrove, Krajobraz i europejski zmysł wzroku;
J. Ritter, Krajobraz. O postawie estetycznej w nowoczesnym społeczeństwie;
T. Ingold, Czasowość krajobrazu;
T. Ingold, Krajobraz atmosferyczny;
T. Ingold, Splatać otwarty świat;
J.F. Lyotard, Scapeland;
W. Gilpin, Podróż malownicza;
U. Price, Esej o malowniczości;
J. Białostocki, Narodziny nowożytnego krajobrazu;
W. J. T. Mitchell, Krajobraz imperialny;
Ch. Tilley, Praktykowanie krajobrazu;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: