Filozoficzne problemy nauk podstawowych 3800-NZ-FPNP
Kurs jest wprowadzeniem do podstawowych filozoficznych problemów związanych z głównymi naukami szczegółowymi: fizyką, matematyką i biologią.
Pierwsza część obejmuje wprowadzenie do filozofii fizyki. Podczas historycznego przeglądu zmian głównych paradygmatów tej nauki, dyskutowane będą różnorakie tropy filozoficzne z nimi związane. Druga część wykładu to krótkie wprowadzenie w problematykę filozofii matematyki. Omówiony zostanie rozwój stanowisk filozoficznych w obrębie rozważań nad podstawowymi problemami matematyki: epistemologicznymi i ontologicznymi.
Trzecia część zajęć poświęcona będzie problemom filozofii biologii. W ramach wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia: spór o status metodologiczny biologii, problem definiowania życia, wybrane problemy związane z teorią ewolucji.
Część poświęcona filozofii fizyki (1 semestr):
W ramach zajęć przedstawiony zostanie historyczny zarys ewolucji paradygmatów fizyki (od ujęć starożytnych do współczesnych, obecnie obowiązujących teorii). Wybrane zostały najbardziej wpływowe teorie fizyczne – zarówno pod względem efektywności opisu Świata, jak i pod względem ich konsekwencji filozoficznych (zrodzone dyskusje, kontrowersje, nowe spojrzenia na rzeczywistość zewnętrzną względem podmiotu poznającego). Poruszone będą podstawy pojęciowe, światopoglądowe i historyczne powstawania teorii, jak również ogólne kwestie metodologiczne oraz konsekwencje uznania tych paradygmatów jako obowiązujących sposobów opisu funkcjonowania Świata. Poruszać się będziemy w obszarach epistemologii, ontologii, metodologii, ale również ogólnie rozumianej racjonalności człowieka próbującego poznać Świat zewnętrzny. Na zajęciach przedstawione będą również podstawowe informacje związane ze współczesnym stanem wiedzy w zakresie fizyki, co będzie stanowiło uzupełnienie wiedzy ogólnej w tej dziedzinie. W trakcie kursu pojawią się następujące bloki tematyczne:
- ptolemeuszowski i kopernikański model kosmosu,
- ruch w ujęciu Arystotelesa i Galileusza,
- „Principia” Newtona i prawo powszechnego ciążenia,
- spór pomiędzy Newtonem a Leibnizem o status przestrzeni i czasu,
- determinizm i deterministyczny charakter fizyki newtonowskiej,
- termodynamika: opowieść o entropii,
- równania Maxwella: unifikacja oddziaływań elektrostatycznych i magnetycznych, matematyka jako bezpośrednie źródło poznania Świata,
- eksperymentalne i pojęciowe podstawy Teorii Względności Einsteina,
- czas i przestrzeń w Szczególnej Teorii Względności Einsteina,
- Ogólna Teoria Względności,
- Mechanika Kwantowa: interpretacja kopenhaska i inne,
- „paradoksy” Mechaniki Kwantowej,
- ewolucja kosmologii, zagadnienia i problemy współczesnej kosmologii,
- klasyfikacja podstawowych oddziaływań, fizyka cząstek elementarnych, Model Standardowy,
- dokąd zmierza Fizyka?
Część poświęcona filozofii matematyki (1/2 semestru):
Druga część wykładu to krótkie wprowadzenie w problematykę filozofii matematyki. Kwestie związane z pewnymi aspektami funkcjonowania matematyki jako narzędzia poznawania Świata (m.in. skuteczność, intersubiektywność, kategoria estetyki) będą już obecne w części poświęconej fizyce. W tym bloku informacje te zostaną usystematyzowane – historycznie prześledzimy rozwój stanowisk filozoficznych w obrębie rozważań nad podstawowymi problemami matematyki: epistemologicznymi i ontologicznymi. Omówiona zostanie również kwestia pochodzenia matematyki oraz statusu poznania matematycznego.
Część poświęcona filozofii biologii (1/2 semestru):
Trzecia część cyklu wykładów poświęcona będzie najważniejszym problemom filozofii biologii. Omówione zostaną następujące zagadnienia: 1) historyczne i współczesne spory o strategię metodologiczną biologii (mechanicyzm, witalizm, organizmalizm, zarys współczesnego sporu między redukcjonizmem i antyredukcjonizmem w filozofii biologii); 2) problemy związane z definiowaniem życia; 3) teoria ewolucji w postaci historycznej (teoria Darwina) i współczesnej (syntetyczna teoria ewolucji) oraz wybrane problemy z nią związane (kwestia zmiany i postępu, konieczności i przypadkowości, jednostek doboru; definiowanie gatunku, gradualizm i saltacjonizm).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student:
- ma podstawową wiedzę o związkach między filozofią a naukami szczegółowymi oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii nauki i nauk szczegółowych (fizyki, matematyki i biologii),
- zna podstawową terminologię filozofii nauk podstawowych (fizyki, matematyki i biologii) w języku polskim,
- zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla głównych subdyscyplin filozoficznych.
Nabyte umiejętności:
Student:
- samodzielnie zdobywa wiedzę (na podstawie sugerowanych materiałów pomocniczych),
- słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów dotyczących filozoficznych zagadnień nauk szczegółowych,
- poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną oraz naukową,
- stosuje podstawowe metody logiczne oraz typowe strategie argumentacyjne,
- uzasadnia i krytykuje uogólnienia w świetle dostępnych świadectw.
Nabyte kompetencje społeczne:
Student:
- jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów,
- efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopnień zaawansowania.
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny
Ćwiczenia: sprawdzian pisemny
Część poświęcona fizyce i matematyce (75% oceny końcowej):
Można uzyskać maksymalnie 100 punktów:
- kartkówki na zajęciach – 36 punktów,
- aktywność na zajęciach – 20 punktów,
- egzamin pisemny – 44 punkty.
Oceny:
40-53 pkt: dostateczny (3)
54-59 pkt: dostateczny+ (3,5)
60-77 pkt: dobry (4)
78-87 pkt: dobry+ (4.5)
88-100 pkt: bardzo dobry (5)
Wykład z części biologicznej kończy się egzaminem pisemnym (25% oceny końcowej).
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Część poświęcona filozofii fizyki:
- J. Baker, "50 teorii fizycznych, które powinieneś znać", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
- T. Bigaj, "Kwanty, liczby, abstrakty", Wydawnictwo Naukowe "Semper", Warszawa 2002.
- S. Hawking, „Krótka historia czasu”, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 1990.
- R. Penrose, "Nowy umysł cesarza", PWN, Warszawa 1996.
- M. Heller, S. Krajewski, „Czy fizyka i matematyka to nauki humanistyczne?”, Copernicus Center Press, Kraków 2014.
- M. Heller, „Filozofia przyrody”, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.
Część poświęcona filozofii matematyki:
- M. Heller, S. Krajewski, „Czy fizyka i matematyka to nauki humanistyczne?”, Copernicus Center Press, Kraków 2014.
- R. Murawski, „Filozofia matematyki. Zarys dziejów.”, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012.
- J. Życiński, „Świat matematyki i jej materialnych cieni.”, Copernicus Center Press, Kraków 2013.
Część poświęcona filozofii biologii (lektury uzupełniające):
K. Darwin, O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego
A. Bednarczyk (red.), Główne zagadnienia biologii
K. Chodasiewicz i in. (red.), Główne problemy filozofii biologii
S.J. Gould, Niewczesny pogrzeb Darwina. Wybór esejów
M. Heller, T. Pabjan, Elementy filozofii przyrody (rozdz. 5)
E. Mayr, Populacje, gatunki i ewolucja
A. Urbanek, Rewolucja naukowa w biologii
A. Urbanek, Jedno istnieje tylko zwierzę…
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: