Zasadnicze problemy metafizyk Platona i Arystotelesa 3800-NZ-F3-25
Celem wykładu jest ukazanie historycznych źródeł oraz podstawowych założeń Platońskiej i Arystotelesowskiej wersji metafizyki. Zostaną także omówione główne kierunki i typowe tendencje ich recepcji oraz wybrane opcje ich interpretacji, jakie pojawiły się w dziejach myśli filozoficznej od starożytności do czasów współczesnych.
Celem ćwiczeń jest analiza zawartości problemowej wybranych tekstów oraz przedyskutowanie zagadnień prezentowanych w trakcie wykładów. Podczas zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: Platońska teoria wiedzy, teoria idei i koncepcja języka; Arystotelesowa teoria wiedzy, teoria poznania oraz koncepcja substancji; neoplatońska wizja rzeczywistości w wersji klasycznej, chrześcijańskiej i arabskiej; scholastyczne interpretacje metafizyki Arystotelesa (Robert Grosseteste,Tomasz z Akwinu, Duns Szkot, Wilhelm Ockham).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Na podstawie samodzielnej lektury ich pism student zna koncepcje klasycznych filozofów oraz stojące za nimi argumenty
Nabyte umiejętności:
Student umie wziąć udział w merytorycznej dyskusji dotyczącej problematyki metafizycznej;
sprawnie referuje poglądy danego autora oraz potrafi skonfrontować poglądy różnych filozofów;
precyzyjnie formułuje problemy filozoficzne i krytycznie je komentuje.
Nabyte kompetencje społeczne:
Student ma pogłębioną świadomość znaczenia refleksji filozoficznej dla sfery kulturowej i społecznej;
potrafi respektować reguły naukowej dyskusji.
Kryteria oceniania
WYKŁAD
Egzamin ustny. Podczas egzaminu sprawdzana jest znajomość poglądów autorów omawianych w trakcie zajęć oraz rozumienie problemów, jakie wynikają z ich zapatrywań.
ĆWICZENIA
Uzyskanie zaliczenia na ocenę na podstawie aktywności podczas zajęć (wygłoszenie referatu) oraz pracy pisemnej.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze.
Literatura
WYKŁAD
K. Albert, Studia o historii filozofii, Warszawa 2006.
S. Blandzi, Platoński projekt filozofii pierwszej, Warszawa 2002.
B. Dembiński, Teoria idei, Katowice 1999.
R. Dales, Medieval discussions of the eternity of the world, Leiden – New York – København – Kőln 1990
E. Gilson, Byt i istota, Warszawa 1963.
M. Głowala, Pojedynczość, Wrocław 2012.
M. Głowala, Możności i ich akty, Wrocław 2016.
M. Gogacz, Elementarz metafizyki, Warszawa 1987.
M. Koszkało, Indywiduum i jednostkowienie, Lublin 2003.
M.A. Krąpiec, Struktura bytu, Lublin 2000.
M.A. Krąpiec, Metafizyka, Lublin 1984.
A.W. Nightingale, Spectacles of Truth in Classical Greek Philosophy, Cambridge 2004.
G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I-V, Lublin 1999-2002.
Aristotle Transformed: the Ancient Commentators and their Influence, ed. R. Sorabji, London 1990.
R. Sorabji, Time, creation and the continuum, New York 1983.
L. Elders, The Metaphysics of Being of St. Thomas Aquinas in Historical Perspective, Leiden 1993.
J. Gracia, Individuality: an essay on the foundations of metaphysics, New York 1988.
R. Ingarden, Spór o istnienie świata.
L.M. de Rijk. Aristotle semantics and ontology, Leiden-Boston-Köln 2002.
F. van Steenberghen, Filozofia w wieku XIII, Lublin 2005.
ĆWICZENIA
Platon, Parmenides.
Platon, Sofista.
Platon, Fileb.
Platon, Teajtet.
Platon, Timajos.
Platon, Kratylos.
Arystoteles, Analityki wtóre.
Arystoteles, Kategorie.
Plotyn, Enneady.
Proklos, Elementy teologii.
Boecjusz, Traktaty teologiczne.
Awicenna, Metafizyka.
Księga o przyczynach.
Robert Grosseteste, O świetle.
Tomasz z Akwinu, O bycie i istocie.
Tomasz z Akwinu, O wieczności świata.
Tomasz z Akwinu, Kwestie dyskutowane o prawdzie.
Jan Duns Szkot, Traktat o pierwszej zasadzie.
Wilhelm Ockham, Suma logiczna (fragmenty).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: