Mistyka Zachodu. Wyznaniowa i pozawyznaniowa 3800-MZ24-S
Istnieje stereotyp, w myśl którego kultura zachodnia charakteryzuje się wyłącznie myśleniem racjonalnym. W myśl owego uproszczonego wizerunku dzieje się tak w przeciwieństwie do kultur azjatyckich, które z kolei są wypełnione tradycjami mistycznymi. Celem niniejszego seminarium jest pokazanie, że jest to fałszywa wizja kultury zachodniej. Występuje w niej zarówno składowa racjonalna i empiryczna, jak również mocno obecny element mistyczny. W trakcie seminarium będzie można zapoznać się z kilkunastoma reprezentantami/reprezentantkami zachodniej tradycji mistycznej, zarówno wyznaniowymi jak i też pozawyznaniowymi.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza: Nabyta wiedza: Znajomość wybranych tekstów należących do zachodniej tradycji mistycznej; znajomość terminologii związanej z tradycją mistyczną.
Nabyte umiejętności: Umiejętność interpretacji i komentowania tekstów z zakresu zachodniej tradycji mistycznej.
Nabyte kompetencje społeczne: Znajomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego.
Kryteria oceniania
W celu uzyskania zaliczenia uczestnicy zajęć powinni czytać omawiane teksty, uczestniczyć w dyskusji, wygłosić referat będący wprowadzeniem do omawianego tekstu oraz napisać pracę na temat uzgodniony z prowadzącym. Referat, aktywność na zajęciach oraz praca pisemna będą podstawą do wystawienia oceny.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
1/Plotyn, Enneady, wyd. różne;
2/ Pseudo-Dionizy Areopagita, Teologia mistyczna, wyd. różne;
3/ św. Hildegarda z Bingen, Scivias, t. 1, ks. 1 i 2, Tyniec 2011;
4/ Mistrz Eckhart, Kazania, wyd. różne;
5/ bł. Henryk Suzo, Księga Mądrości Przedwiecznej, wyd. różne;
6/ Jan Tauler, Kazania, wyd. różne;
7/ Jan van Ruysbroeck, Królestwo miłujących. Zaślubiny duchowe, Kraków 2000;
8/ św. Katarzyna ze Sieny, Dialog o Bożej opatrzności, czyli księga Boskiej nauki, Poznań 1987;
9/ św. Teresa z Avila, Twierdza wewnętrzna, Droga doskonałości, Twierdza wewnętrzna, Księgi fundacji, Kraków 1987;
10/ św. Jan od Krzyża, Noc ciemna, wyd. różne;
11/ Jakob Böhme, Sześć punktów teozoficznych, Warszawa 2013;
12/ Anioł Ślązak, Cherubowy wędrowiec, Mikołów 2000;
13/ William James, Doświadczenia religijne, wyd. różne;
14/ Jan Władysław Dawid, O intuicji w filozofii Bergsona, Kraków 1911; tegoż autora, O intuicji w mistyce, filozofii i sztuce, Kraków 1913; tegoż autora, Ostatnie myśli i wyznania, Warszawa 1935;
15/ Henri Bergson, Dwa źródła moralności i religii, wyd. różne;
16/ Henryk Elzenberg, Kłopot z istnieniem, wyd. różne; Henryk Elzenberg i mistyka, Kraków 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: