- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Miejsce człowieka w świecie. Filozofia Wschodu (Indie i Chiny) 3800-MCFW22-S-OG
Omawiane teksty należą do kręgu kulturowego Indii i Chin. Celem seminarium jest zaprezentowanie i omówienie wybranych tekstów źródłowych, dotyczących problematyki człowieka w jego relacji do samego siebie, wspólnoty i świata. Będzie to kontynuacja zajęć, dotyczących grecko-rzymskich koncepcji człowieka (I semestr).
Przedstawione zostaną najważniejsze, najbardziej reprezentatywne dla omawianych zagadnień teksty należące do filozoficznej tradycji Indii i Chin. Przewidywane są zajęcia poświęcone wybranym propozycjom filozoficznym szkół astika (tzw. szkoły bramińskie, odwołujące się do Wed) i nastika (dżinizm i buddyzm). Sięgać będziemy do fragmentów Wed, Upaniszad, Bhagawadgity, tekstów buddyjskich i in. Przyjrzymy się pismom z kręgu konfucjańskiego (Konfucjusz, Mencjusz, Xunzi) i taoistycznego (Laozi, Zhuangzi, Liezi).
Dzięki lekturze i analizie wybranych tekstów źródłowych z zachodniego i wschodniego kręgu kulturowego możliwe będzie ukazanie wielości i odmienności odpowiedzi na pytania, które w myśli Zachodu i Wschodu były podobnie formułowane. Poruszone zostaną takie zagadnienia, jak status podmiotowości, relacja jednostki do społeczeństwa, jej obowiązki wobec samej siebie i współobywateli czy koncepcje wychowawcze.
Oba semestry można zaliczyć oddzielnie, zachęca się jednak do zaliczenia całości, gdyż zajęcia z obu semestrów będą się dopełniać.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Uczestnicy seminarium nabywają i rozwijają wiedzę na temat najważniejszych stanowisk filozoficznych dotyczących koncepcji człowieka w tradycji myślowej Indii i Chin.
Nabyte umiejętności:
Uczestnicy potrafią zinterpretować teksty źródłowe omawiane podczas seminarium, dokonać selekcji najważniejszych zagadnień oraz zrozumieć kluczowe różnice między prezentowanymi ujęciami. Studenci potrafią również w sposób klarowny sformułować swoje stanowisko wobec omawianych problemów.
Nabyte kompetencje społeczne:
Uczestnicy zyskują świadomość różnorodności tradycji filozoficznych i odmienności właściwych im sposobów myślenia, dzięki czemu potrafią w lepszy sposób funkcjonować w środowiskach wielokulturowych
Kryteria oceniania
Udział w dyskusjach, praca roczna lub referat
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Literatura podstawowa:
Feng Youlan, Krótka historia filozofii chińskiej, Warszawa 2001.
Filozofia Wschodu, red. B. Szymańska, Kraków 2001.
Hamilton S., Filozofia indyjska. Wprowadzenie, tłum. M. Szkółka, M. Jakubczak, Kraków 2011.
JeeLoo Liu, Wprowadzenie do filozofii chińskiej. Od myśli starożytnej do chińskiego buddyzmu, Kraków 2010.
Nakamura H., Systemy myślenia ludów Wschodu: Indie, Chiny, Tybet, Japonia, tłum. M. Kanert, W. Szkudlarczyk-Brkić, Kraków 2005.
Zotz V., Historia filozofii buddyjskiej, tłum. M. Nowakowska, Kraków 2007.
Literatura uzupełniająca:
Balcerowicz P., Historia klasycznej filozofii indyjskiej, cz. I, Warszawa 2003, cz. III, Warszawa 2016.
A Companion to World Philosophies, E. Deutsch, R. Bontekoe (eds.), Malden/Oxford 1999.
Filozofia kultur Wschodu, red. P. Mróz, M. Ruchel, A. Wójcik, Kraków 2015.
Frauwallner E., Historia filozofii indyjskiej, 1-2, Warszawa 1990.
Jakubczak K., Madhjamaka Nagardżuny. Filozofia czy terapia?, Kraków 2010.
Radhakrishnan S., Filozofia indyjska, tłum. Z. Wrzeszcz, Kraków 2020.
Schayer S., O filozofowaniu Hindusów, Warszawa 1988.
Schwartz B., Starożytna myśl chińska, tłum. M. Komorowska, Kraków 2009.
Teksty źródłowe:
Bhagawadgita czyli Pieśń Pana, tłum. J. Sachse, Wrocław 1988 (BN).
Filozofia Wschodu. Wybór tekstów, red. Marta Kudelska, Kraków 2002.
Konfucjusz, Analekta, tłum. K. Pejda, Warszawa 2018.
Laozi, Księga dao i de z komentarzami Wang Bi, tłum. A. Wójcik, Kraków 2006.
Mencjusz z wybranymi komentarzami, tłum. M. Religa, Warszawa 2021.
Muttavali. Wypisy z ksiąg starobuddyjskich, tłum. I. Kania (różne wydania).
Upaniszady, tłum. M. Kudelska, Kraków 2004.
Zhuangzi, Prawdziwa Księga Południowego Kwiatu, tłum. M. Jacoby, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: