Psychologia eksperymentalna 3800-KOG-PE
Uczestnicy kursu będą mieli możliwość utrwalenia oraz praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności związanych z planowaniem, przeprowadzaniem i raportowaniem wyników badań empirycznych ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki badań eksperymentalnych.
Studenci 1) zapoznają się z klasycznymi badaniami poszczególnych nurtów psychologii eksperymentalnej, ze szczególnym uwzględnieniem psychologii poznawczej, 2) przećwiczą na różnorodnym materiale planowanie i ocenianie metodologicznej poprawności poszczególnych etapów procesu badawczego, 3) zaplanują, przeprowadzą i opiszą własne badanie empiryczne.
W pierwszej połowie semestru będziemy podsumowywać i ćwiczyć w praktyce zagadnienia omówione na dedykowanym studentom Kognitywistyki wykładzie „Metodologia badań psychologicznych” (semestr zimowy).
Druga połowa semestru będzie miała charakter warsztatowy i będzie poświęcona przede wszystkim zaplanowaniu, przeprowadzaniu i przedstawieniu wyników własnego badania eksperymentalnego, wykonywanego przez studentów w małych grupach, pod opieką prowadzących zajęcia.
Część zajęć będzie prowadzona poprzez platformę COME lub będzie miała formę oddzielnych konsultacji poszczególnych grup badawczych z prowadzącymi zajęcia.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- zna klasyczne oraz najbardziej nowatorskie eksperymenty [K_W02, K_W04, K_W04, K_W05, K_W07, K_W08]
- zna ogólne zasady prowadzenia badań empirycznych [K_W02, K_W04]
- zna podstawowe elementy metodologii prac empirycznych [K_W01, K_W03]
Nabyte umiejętności:
- umie przekładać na język empirii twierdzenia i pytania z zakresu psychologii [K_U01, K_U03, K_U07, K_U10, K_U11]
- potrafi posłużyć się kilkoma prostymi narzędziami statystycznymi [K_U02, K_U15]
- umie opisywać badania i opracowywać ich wyniki [K_U02, K_U03, K_U10, K_U16, K_U17, K_U20, K_U21]
Nabyte kompetencje społeczne:
- umie pracować w grupie [K_K03]
- umie funkcjonować w sytuacji ekspozycji społecznej [K_K09]
Kryteria oceniania
a) Metody weryfikacji efektów uczenia się:
Ocena końcowa będzie wystawiana na podstawie punktów uzyskanych za (a) zadania wykonywane przez studentów w pierwszej połowie semestru na platformie internetowej kursu (25% możliwych do uzyskania punktów), (b) terminową i zgodną z wytycznymi realizację kolejnych etapów planowania i przeprowadzenia badania eksperymentalnego (20%), (c) raport końcowy z przeprowadzonego badania (50%) oraz (d) prezentację wyników z przeprowadzonego badania (5%).
Wyróżniająca się aktywność studenta podczas zajęć może być podstawą do podwyższenia oceny końcowej o pół oceny.
b) Składowe oceny końcowej i ich waga: zadania domowe - 25%, realizacja kolejnych etapów badania - 20%, raport końcowy - 50%, prezentacja wyników - 5%.
c) Semestralna liczba dopuszczalnych nieobecności zajęciach oraz w wypadkach, których to dotyczy, sposoby ich zaliczania: 2
d) Skala ocen:
5! (cel.) – 95% lub najlepsza osoba w grupie
5 (bdb.) – od 90%
4+ (db. plus) – od 82%
4 (db.) – od 75%
3+ (dst. plus) - od 68%
3 – (dst.) od 60%
2 – (ndst.) mniej niż 60%
Literatura
Braisby, N., & Gellatly, A. (2012). Cognitive Psychology: Vol. Second. Oxford OUP.
Brzeziński, Jerzy. „Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
Hock, R., „40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii”. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary, S. (2020). Psychologia poznawcza. PWN.
Shaughnessy J., Zechmeister J., „Metody badawcze w psychologii”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002.
Strelau, J., „Psychologia: Podręcznik akademicki”. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007.
Zimbardo, P., & Gerrig, R. J. (2012). Psychologia i życie. PWN.
Zimbardo, P., Johnson, R. L., & McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tomy 1-3. PWN. (Tom 1: ogólnie o psychologii, Tom 2: zagadnienia dotyczące pamięci, Tom 3: percepcja, myślenie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: