Filozofia umysłu II 3800-KOG-MS1-FU2
Celem zajęć jest przedstawienie zaawansowanych zagadnień współczesnej filozofii umysłu, ze szczególnym uwzględnieniem sporów o pojęcie reprezentacji umysłowych, w tym (1) teorii reprezentacji opartych na morfizmie lub podobieństwie strukturalnym i teleosemantyki F. Dretskego i R. G. Millikan; (2) problemów i teorii świadomości, w tym rzetelności introspekcji; (3) zagadnień związanych z architekturą umysłu, takich jak modularność czy umysł rozszerzony (nie tylko w kontekście eksternalizmu semantycznego, ale także tzw. eksternalizmu aktywnego); (4) ucieleśnienie i enaktywizm; (5) pojęć informacji i obliczeń w filozofii umysłu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza
- student zna podstawowe pojęcia i stanowiska w obrębie współczesnej filozofii umysłu [K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W13]
- zna stanowiska i argumentacje głównych przedstawicieli, [K_W04, K_W13]
- rozumie podstawowe problemy związane z reprezentacją umysłową i teoriami świadomości [K_W08 ,K_W13].
Nabyte umiejętności
- potrafi interpretować tekst naukowy i krytycznie odnieść się do zawartej w nim argumentacji [K_U02, K_U05, K_U10]
- potrafi rozpoznawać klasyczne argumenty w filozofii umysłu, [K_U01, K_U05]
- potrafi dokonać analizy logicznej argumentacji [K_U05, K_U06]
- potrafi zwięźle przedstawić problem na piśmie wraz z argumentacją na rzecz jego rozwiązania [K_U02, K_U05, K_U06, K_U11, K_U19, K_U22]
Nabyte kompetencje społeczne:
wykład
- student umie uważnie słuchać wypowiedzi innych osób, a także brać udział w dyskusji [K_K02, K_K04, K_K07, K_K08, K_K09, K_K10, K_K11]
ćwiczenia
- potrafi brać udział w dyskusji i racjonalnie analizować argumentację, z którą się nie zgadza
- potrafi przedstawiać własny punkt widzenia w sposób precyzyjny i jasny, a jednocześnie interesujący dla słuchaczy
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie egzaminu pisemnego. Egzamin pisemny składa się z 4 pytań otwartych (3 po 10 punktów, jedno za 20 punktów) oraz 4 pytań w postaci testu wielokrotnego wyboru (każda poprawna odpowiedź: 1 punkt). Razem: 50 punktów, punktacja: ocena 3 - 25 punktów; ocena 3,5 – 30 punktów, ocena 4 – 35 punktów, ocena 4,5 – 40 punktów, ocena 5 – 45 punktów i powyżej.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Sylabus ćwiczeń znajduje się na podstronie grupy ćwiczeniowej.
Literatura
Książki:
M. Miłkowski, R. Poczobut (red.), Przewodnik po filozofii umysłu, Wydawnictwo W.A.M., 2012.
U. Żegleń, Filozofia umysłu, Toruń 2003.
Floridi, Luciano. 2010. Information: a very short introduction. Oxford, Oxford University Press.
Wiener, Dawid. 2009. Antycypacja a procesy emocjonalne: kognitywistyczne ujęcie systemów emocjonalnych. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Wybrane artykuły:
1. Daniel Dennett, Naprawdę przekonani: strategia intencjonalna i dlaczego ona działa, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 4 (6) / 2003, s. 87-109
2. Jerry Fodor, The Language of Thought, 1975, rozdz. 3 LUB Jerry Fodor, LOT 2, tłum. W. Hensel, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011
3. Fred Dretske, Błędna reprezentacja, przeł. K. Bielecka, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2 (39) / 2014, s. 39-58.
4. Robert Cummins i Roth, Martin, Znaczenie i treść w kognitywistyce, przeł. P. Grabarczyk, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2 (39) / 2014, s. 59-77.
5. Ruth G. Millikan (2009). Biosemantics. In Brian P. McLaughlin & Ansgar Beckerman (eds.), The Oxford Handbook of Philosophy of Mind. Oxford University Press.
6. Ruth Garrett Millikan – Reprezentacje-dwugłowce, przeł. K. Bielecka, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2 (39) / 2014, s. 19-38.
7. Anthony Chemero – Antyreprezentacjonizm i nastawienie dynamiczne, przeł. P. Gładziejewski, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2 (39) / 2014, s. 79-107.
8. Mark H. Bickhard – Model interaktywistyczny, przeł. M. Miłkowski„Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2 (39) / 2014, s. 109-165).
9. Jerry Fodor, Co przemawia za modularną strukturą umysłu, w: K. Rosner (red.), Noama Chomsky’ego próba rewolucji naukowej, tom 2, Warszawa 1996; lub Jerry Fodor, Precis of Modularity of Mind, „Behavioral and Brain Sciences”, 1995, nr 8.
10. Clark, Andy i David J. Chalmers. 2008. Umysł rozszerzony. W „Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje”, red. Marcin Miłkowski i Robert Poczobut, tłum. Marcin Miłkowski: 342–357. Warszawa, Wydawnictwo IFiS PAN.
11. Robert A. Wilson, Boundaries of the Mind. The Individual in the Fragile Sciences. Cognition. Cambridge: Cambridge University Press 2004 (fragm.).
12. Clark, Andy. 2013. Whatever next? Predictive brains, situated agents, and the future of cognitive science. „The Behavioral and brain sciences” 36 (3): 181–204. doi:10.1017/S0140525X12000477.
13. F. Varela, Neurofenomenologia. Metodologiczne lekarstwo na trudny problem, przeł. R. Poczobut, „Avant” 1 (2010).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: