Filozofia języka II 3800-KOG-MS1-FJ2
W trakcie zajęć student będzie miał okazję zapoznać się z tymi zaawansowanymi badaniami filozoficznymi nad językiem, które wiążą się bezpośrednio z kognitywistyką. W szczególności planowane jest omówienie następujących bloków tematycznych:
[1] Pojęcia i teorie znaczenia wyrażeń
[2] Problematyka zdań przekonaniowych
[3] Teorie okazjonalności i metody reprezentacji zależności kontekstowej
[4] Prawda jako pojęcie semantyczne
[5] Znak i językowy i niejęzykowy
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza
zna odmienne hipotezy dotyczące odbioru i przetwarzania komunikatów językowych [K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W10]
zna i rozumie pojęcie intencjonalności pierwotnej i wtórnej [K_W01, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W10]
wie, na czym polegają związki między myśleniem a językiem [K_W01, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W10, K_W13]
zna problemy związane z rekonstrukcją formy logicznej wypowiedzi sformułowanych w języku naturalnym [K_W01, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W10]
Nabyte umiejętności
potrafi analizować procesy odbioru i przerwarzania komunikatów w zależności od przyjmowanej teorii. [K_U01, K_U02, K_U09, K_U10]
potrafi wskazać konsekwencje przyjmowania poszczególnych teorii ujmujących związki między językiem a myśleniem [K_U01, K_U02, K_U09, K_U10]
[K_U01, K_U02, K_U06, K_U10 ]
potrafi analizować formę logiczną wypowiedzi języka naturalnego [K_U01, K_U02, K_U09, K_U10 ]
Nabyte kompetencje społeczne: wykład
ma umiejętność słuchania ze zrozumieniem [K_K02]
ma umiejętność funkcjonowania w sytuacji ekspozycji społecznej [K_K02]
Nabyte kompetencje społeczne: ćwiczenia
ma umiejętność pracy w grupie [K_K03,
ma umiejętność funkcjonowania w sytuacji ekspozycji społecznej [K_K07, K_K08, K_K09, K_K10, K_K11]
ma umiejętność przekonywającego formułowania swoich poglądów i argumentów [K_K02, K_K07, K_K08, K_K09]
Kryteria oceniania
a) Metody weryfikacji efektów uczenia się: egzamin pisemny (całe zajęcia, 50% oceny końcowej), referaty i przesyłanie pytań do lektur (ćwiczenia. 50% oceny końcowej)
b) Składowe oceny końcowej i ich waga: ocena końcowa będzie średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu końcowego, przy czym warunkiem podejścia do egzaminu jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń
c) W wypadku egzaminu – warunki przystąpienia do egzaminu: zaliczenie ćwiczeń
d) W wypadku egzaminu – czy przystąpienie do egzaminu w terminie zerowym powoduje utratę prawa do przystąpienia do egzaminy w głównej sesji egzaminacyjnej: nie, o ile egzamin zerowy się odbędzie: NIE
e) Semestralna liczba dopuszczalnych nieobecności zajęciach oraz w wypadkach, których to dotyczy, sposoby ich zaliczania: 2
f) Skala ocen 1-5
g) Warunki dopuszczenia do poprawy (w wypadku egzaminu dotyczy jedynie oceny pozytywnej, w wypadku zajęć niekończących się egzaminem dotyczy zarówno oceny negatywnej, jak i pozytywnej, można nie dopuszczać do poprawy): uprzednie zaliczenie ćwiczeń
Literatura
Temat 1: Prawda
Alfred Tarski, „Semantyczna koncepcja prawdy i podstawy semantyki".
Wolfgang Kunne, „Conceptions of Truth", rozdział 1: "Some Questions About Truth"
Temat 2: Semantyka intensjonalna
Rudolf Carnap, "Znaczenie i konieczność", rozdział 1: „Metoda ekstensji i intensji"
Temat 3: Raporty przekonaniowe
Alonzo Church, „Intensional Isomorphism and Identity of Belief"
Saul Kripke, "Zagadka dotycząca przekonań"
Temat 4: Asercja
Robert Stalnaker, "Assertion"
Temat 5: Wyrażenia okazjonalne
David Kaplan, "Demonstratives", części I-XVII
Tadeusz Ciecierski, “A Note on Demonstrative Uses of Indexicals”
Stefano Predelli, "I am not here now" & Eros Corazza et al., "Who Is I?"
Temat 6 : Dyrektywalna teoria znaczenia
Kazimierz Ajdukiewicz, „Język i znaczenie"
Paweł Grabarczyk, „Directival Theory of Meaning Resurrected"
Temat 7 : Synonimiczność i bliskoznaczność
Benson Mates „Synonimity”
Hannes Leitgeb „An Impossibility Result on Semantic resemblance”
Temat 8: Język i poznanie
Andy Clark “Magic words”
(możliwe zmiany, dokłada lista lektur (oraz kolejność omawiania tematów) zostanie ogłoszona na początku zajęć)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: