Metody badania funkcjonującego mózgu 3800-KOG-MBFM
Tematyka wykładów (nie pokrywa się dokładnie z numeracją wykładów)
Wykłady 1-5: wykłady obowiązkowe dla osób uczęszczających na ćwiczenia EEG:
Przypomnienie z podstaw neurofizjologii - neuron, akson, dendryty synapsy.
Podstawy elektrofizjologii; błona, potencjał równowagi, potencjał błonowy, pot. spoczynkowy; potencjały postsynaptyczne / czynnościowe; potencjały błonowe – sumowanie sygnału zależne od elektrod – pochodzenie sygnału EEG, główne pasma częstotliwości w EEG.
Podstawy neuroanatomii ważne dla lokalizacji i nazewnictwa elektrod EEG – systemy elektrod 10-10, 10-20, system geodesic (EGI); typy elekotrod.
Podstawy techniczne rejestracji sygnałów biologicznych (w tym EEG - ogólniei parametry laboratorium EEG w CENT): wzmacniacz różnicowy – elektroda referencyjna, montarz; filtry górnoprzepustowy i dolnoprzepustowy, filtr ‘notch’, wzmocnienie ver czułość; sygnał analogowy ver cyfrowy – próbkowanie sygnału, zasada Nyquista.
Wyzwalanie bodźców, sposób generacji i zapisu, znaczniki zdarzeń - trigery, markery; przykładowe procedury.
Potencjały wywołane (EP) i potencjały związane ze zdarzeniami (ERP), terminologia, typowe fale i składowe egzogenne i endogenne; uśrednianie; techniczne parametry rejestracji EP i ERP.
Inne nieinwazyjne metody elektrofizjologiczne - podstawy, zastosowanie w badaniach neuropoznawczych: MEG, EMG, EOG, GSR, EKG. Podstawowe założenia neurofeedbacku.
Wykłady 6-7
Anatomia funkcjonalna ~ lokalizacja aktywności / funkcji w mózgu. Przełomowe przypadki kliniczne. Nieinwazyjne badanie struktury mózgu RTG, CT, spectroskopia CT, obrazowanie rezonansu magnetycznego (MRI).
Obrazowanie i lokalizacja aktywności - metody bezpośrednie versus pośrednie - metaboliczne: sprzężenie nerwowo-naczyniowe, reakcja hemodynamiczna. Obrazowanie utlenowania hemoglobiny, fMRI (BOLD). fMRI versus EEG.
Inne nieinwazyjne metody metaboliczne: NIRS; obrazowanie zużycia glukozy - PET. Obrazowanie biochemii i farmakologii mózgu - spectroskopia MRI, PET.
Wykłady 8-10.
Metody inwazyjne bezpośrednie - elektrofizjologia, rejestracje wewnątrz i zewnątrzkomórkowe. Iglice, potencjały zbiorcze (LFP, ECoG). Badanie odpowiedzi na bodźce: pola recepcyjne, reprezentacje korowe.
Obrazowanie optyczne zmian napięcia błon komórkowych.
Inwazyjne badanie anatomii - histologia, mikroskopia, barwniki fluorescencyjne,
Nowoczesne metody mikroskopii - obserwacje aktywności żywych neuronów.
Wykłady 11-12.
Metody modyfikacji aktywności mózgu. Lezje, hamowanie i pobudzanie aktywności (farmakologia, chłodzenie, stymulacje elektryczne i polem magnetycznym). Badanie połączeń metody anatomiczne, histologiczne, funkcjonalne.
Metody modyfikacji budowy i funkcji – biologia komórkowa i molekularna, optogenetyka.
Wykłady 13-15
Zastosowanie różnych metod w badaniach, przykłady: plastyczność, pamięć, uczenie, funkcjonalne stany mózgu: sen, czuwanie, czujność, DMN, uwaga, świadomość, TOM, DMN.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
po zajęciach student zna teoretyczne podstawy i rozumie założenia bezpośrednich (np. EEG) i pośrednich (np. PET, fMRI) metod neuroobrazowania mózgu oraz metody EMG K_W12, K_W23, K_W29, K_W31, K_W34, K_W49
Nabyte umiejętności:
po zajęciach student potrafi ze zrozumieniem czytać literaturę dot. badań mózgu, może przystąpić do ćwiczeń laboratoryjnych [K_U06, K_U18, K_U25, K_U31, K_U41
Nabyte kompetencje społeczne:
umiejętność uważnego słuchania innych oraz jasnego, zrozumiałego dla innych przekazywania wiedzy [K_K02, K_K07]
Kryteria oceniania
a) Metody weryfikacji efektów uczenia się: EGZAMIN TESTOWY, 50 pytań losowanych z większej puli pytań
b) Składowe oceny końcowej i ich waga (np. wygłoszenie referatu 50%, prace domowe 50% albo egzamin 100%):
EGZAMIN 95%, aktywność 5%
c) Warunki przystąpienia do egzaminu: brak
d) Czy przystąpienie do egzaminu w terminie zerowym powoduje utratę prawa do przystąpienia do egzaminy w głównej sesji egzaminacyjnej:
Tak, termin zerowy NIE JEST terminem dodatkowym, jest tylko dodatkową datą, kiedy można po raz pierwszy przystąpić do egzaminu.
e) Skala ocen
5! - 98% pkt.
5 (bdb.) 90–97%
4+ (db. plus) - 82–89%
4 (db.) - 74-81%,
3+ (dst. plus) - 67-73%,
3 (dst.) - 60-66%,
2 (ndst.) - <60%
f) Warunki dopuszczenia do poprawy: BRAK, każdy może powtórnie przystąpić do testu
Literatura
Uczęszczanie na wykłady - nie ma książki obejmującej cały materiał wykładowy;
Polecane materiały i/lub źródła zamieszczane na COME.
Kosmos t. 46, No 3 (1997) Zobaczyć myśl. Badania czynności mózgu, A. Wróbel i S. Kasicki (red.)
Longstaff A. Neurobiologia. Krótkie wykłady. PWN, 2002.
Martin G.N. Neuropsychologia., PZWL, 2001
Ramachandran V. Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. WUW, 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: