- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Political and Legal Philosophy 3800-ISP-PLP-OG
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami z obszaru filozofii prawa i polityki w odwołaniu do klasycznych tekstów i autorów z tej dziedziny oraz w odwołaniu do ich współczesnych interpretacji. W trakcie kursu analizie zostaną poddane zwłaszcza uzasadnienia i konsekwencje normatywnych modeli politycznych, choć same te modele będą również rozpatrywane w kontekście historycznym i empirycznym, oraz w odniesieniu do określonych studiów przypadku.
Wśród różnych dyskutowanych zagadnień będą między innymi następujące: rola władzy; pojęcie obywatelstwa; relacja między uprawnieniami a prawem pozytywnym, etyką a polityką; zagadnienie sprawiedliwości politycznej i prawnej; filozoficzne, antropologiczne i aksjologiczne założenia stojąc u podstaw podstawowych ideologii politycznych takich jak republikanizm i liberalizm; postrzeganie dobra i zła w obszarze polityki i prawa; uprawomocnienie nowożytnego konstruktywizmu (utopie, umowy społeczne); założenia filozoficznego dyskursu dotyczące nowoczesnego i ponowoczesnego podejścia do polityki i prawa.
Studenci będą proszeni o przygotowanie wprowadzeń a zajęcia będą wykorzystywać techniki warsztatu i roundtable.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Absolwent zna i rozumie:
K_W02, w pogłębionym stopniu metody badawcze i strategie argumentacyjne filozofii polityki
K_W05, główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w ramach filozofii polityki
K_W08, pogłębionym stopniu normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmianę i drogi wpływania na ludzkie zachowania
K_W10, w pogłębionym stopniu rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu polityki i prawa
K_W11, w pogłębionym stopniu zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze, w społeczeństwie, w sferze polityki i prawa;
Nabyte umiejętności:
Absolwent potrafi:
K_U01, samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentować i konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów
K_U02, określać stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji
K_U03, analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami
K_U04, identyfikować zaawansowane strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych
K_U06, twórczo i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji
K_U09, konstruować i twórczo rekonstruować argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice
K_U10, pisać twórcze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, stosując oryginalne, innowacyjne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie filozofii
Nabyte kompetencje społeczne:
Absolwent jest gotów do:
K_K02, rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków
K_K03, samodzielnego podejmowania i inicjowania działań zawodowych oraz planowania i organizowania ich przebiegu
K_K04, dostrzegania i formułowania problemów etycznych związanych z własną pracą badawczą i odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz do aktywności w rozwiązywaniu tych problemów
K_K05 aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:2
Literatura
Plato, The Republic, Book V (307–319), VII (373–380), IX (431–441).
Leo Strauss, Natural Right and History (optional context).
Aristotle, Politics, Books I–II.
Martha Nussbaum, The Fragility of Goodness, Chapter 10.
St. Augustine, The City of God, Book I (Ch. 14–22), Book XIV (Ch. 4, 28).
St. Thomas Aquinas, Summa Theologiae, Questio 40 (link).
Thomas Hobbes, Leviathan (Ch. 13–17).
Carl Schmitt, The Leviathan in the State Theory of Thomas Hobbes.
John Locke, Two Treatises of Government, Book II (Ch. V, VII).
Benjamin Constant, The Liberty of Ancients Compared with That of Moderns.
Immanuel Kant, Perpetual Peace (Second Section).
Hannah Arendt, On Revolution (Ch. I, pp. 28–58).
Edmund Burke, Reflections on the Revolution in France (pp. 48–52, 74–79, 82–85).
Leo Strauss, The Three Waves of Modernity.
Michel Foucault, Society Must Be Defended (Lectures 1–3).
Rudolf Kjellén, The State as a Life Form (excerpts).
Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism (Ch. 10–13).
John Rawls, Justice as Fairness (pp. 1–38).
Robert Nozick, Anarchy, State, and Utopia (Part I, Ch. 2; Part II, Ch. 7).
Timothy Snyder, Black Earth: The Holocaust as History and Warning (excerpts).
Carl Schmitt, The Nomos of the Earth (optional).
Francis Fukuyama, The End of History and the Last Man (Introduction, Ch. 1).
Henry David Thoreau, Civil Disobedience.
Hannah Arendt, Crises of the Republic (“Civil Disobedience,” pp. 58–81).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: