Epistemology B 3800-ISP-EPB
Epistemology B is the continuation of the winter semester Epistemology A course. The course will have four main parts: (1) philosophical theories of mind and beliefs, (2) philosophical theories of perception (and other sources of knowledge); (3) theories of truth (and the debate between realism and antirealism), (4) the challenge of skepticism.
We will start by reviewing the basic positions in philosophy of mind and the basic theories of beliefs. We will then consider the debate between direct and indirect realism, the argument from illusion, a variety of philosophical theories of perception: sense-data, adverbial, intentionalist, disjunctivist. We will consider traditional as well as contemporary approaches to truth. Among others, we will talk about the correspondence, semantic, coherence, pragmatic as well as deflationist theories of truth. We will discuss scientific realism and antirealism as well as semantic antirealism (Putnam’s internal realism, Dummett’s program). We will consider various skeptical arguments and a variety of responses to the skeptic, among others: Moore’s argument for the existence of the external world, strategies involving the rejection of the closure principle, naturalism, contextualism, epistemological externalism, Wittgenstein’s arguments, Goodman’s new riddle of induction, Putnam’s brain-in-a-vat argument, Davidson’s radical interpretation argument.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- zna podstawową terminologię epistemologiczną w języku angielskim, zna najważniejsze terminy epistemologiczne w języku angielskim (W03, W05)
- zna zależności między epistemologią a głównymi subdyscyplinami filozoficznymi oraz między epistemologią a innymi naukami, których przedmiotem jest poznanie (W02)
- ma uporządkowaną wiedzę o głównych stanowiskach w obrębie epistemologii (W06, W08)
- rozumie podstawowe problemy i zagadnienia epistemologiczne (W06, W08)
- wie, na czym polega podawanie argumentów i kontrargumentów ( W14)
Umiejętności:
- poprawnie stosuje poznaną terminologię epistemologiczną (U05)
- analizuje argumenty filozoficzne dotyczące zagadnień z zakresu epistemologii, identyfikuje ich kluczowe założenia oraz wykrywa zależności pomiędzy ich tezami i założeniami (U04, U07, U08, U09)
- umie podać argumenty za i przeciw podstawowym stanowiskom w obrębie współczesnej epistemologii (U07, U8, U09, U16)
Kompetencje społeczne:
- jest otwarty na dyskusję i nowe propozycje rozwiązań problemów
Kryteria oceniania
Ocena jest oparta (100%) na egzaminie pisemnym.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
J. Dancy, Introduction to Contemporary Epistemology (Oxford: Blackwell, 2005)
D. O’Brien, 2017, An Introduction to the Theory of Knowledge, Cambridge: Polity.
J. Nagel, 2014. Knowledge. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
M. Steup & E. Sosa, Contemporary Debates in Epistemology (Oxford: Blackwell, 2005)
S. Bernecker, Reading Epistemology (Oxford: Blackwell, 2006)
E. Sosa, J. Kim, J. Fantl, M. McGrath, Epistemology, 2nd edition (Oxford: Blackwell, 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: