Historia filozofii polskiej II 3800-HFP224-F
Celem zajęć jest prezentacja głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego oraz XX wieku. Na wykładzie przedstawione zostaną m.in. następujące zagadnienia: filozofia przełomu antypozytywistycznego i modernistyczna metafizyka (E. Abramowski, K. Twardowski, S. Brzozowski, M. Zdziechowski); aksjologiczna filozofia kultury i formułowane na jej gruncie historiozoficzne prognozy dotyczące losów cywilizacji europejskiej (F. Znaniecki, S. I. Witkiewicz); nowe projekty unaukowienia filozofii (Szkoła Lwowsko-Warszawska, fenomenologia R. Ingardena); spory ontologiczne w okresie dwudziestolecia międzywojennego; sytuacja filozofii polskiej w okresie powojennym.
Zakres zagadnień omawianych na ćwiczeniach znajduje się na podstronie grupy ćwiczeniowej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- osoba studiująca ma wiedzę o najważniejszych osiągnięciach w dziejach polskiej myśli filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku
- osoba studiująca zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne stosowane w filozofii polskiej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku;
- osoba studiująca rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych oraz historyczną zmienność znaczeń języka;
- osoba studiująca rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury.
Nabyte umiejętności:
- osoba studiująca wykrywa zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi.
Nabyte kompetencje społeczne:
- osoba studiująca jest gotowa do identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności z zakresu historii filozofii polskiej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku
Kryteria oceniania
Egzamin ustny. Oceniana będzie wypowiedź ustna na temat najważniejszych osiągnięć i strategii argumentacyjnych stosowanych w polskiej myśli filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku, usytuowanych w kontekście historyczno-kulturowym.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania ćwiczeń znajdują się na podstronie grupy ćwiczeniowej.
Literatura
Zalecane są podstawowe podręczniki, opracowania i antologie tekstów z zakresu historii filozofii polskiej, m.in.:
1. S. Borzym, H. Floryńska, B. Skarga, A. Walicki, „Zarys dziejów filozofii polskiej 1815-1918”, Warszawa 1983.
2. B. Skarga (red.), „Polska filozofia i myśl społeczna”, t. 3, Warszawa 1975.
3. J. Skoczyński, J. Woleński, „Historia filozofii polskiej”, Kraków 2010.
4. J. Woleński, „Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska”, Warszawa 1985
Wybrana literatura dodatkowa:
A. Walicki, „Stanisław Brzozowski: drogi myśli”, Warszawa 1977.
A. Mencwel, „Stanisław Brzozowski: postawa krytyczna: wiek XX”, Warszawa 2014.
A. Dziedzic, „Antropologia filozoficzna Edwarda Abramowskiego”, Wrocław 2010.
G. Godlewski, „Lekcja kryzysu. Źródła kulturalizmu Floriana Znanieckiego”, Warszawa 1997.
K. Chrobak, „Niejedna rzeczywistość: racjonalizm krytyczny Leona Chwistka”, Kraków 2004.
M. Dombrowski, „Monadyzm biologiczny a problem psychofizyczny: studium filozofii Stanisława Ignacego Witkiewicza”, Toruń 2018.
E. Paczkowska-Łagowska, „Psychika i poznanie: epistemologia Kazimierza Twardowskiego”, Warszawa 1980.
A. Jedynak, „Ajdukiewicz”, Warszawa 2003.
P. Surma, „Poglądy filozoficzne Jana Łukasiewicza a logiki wielowartościowe”, Warszawa 2012.
J. Woleński, „Szkoła Lwowsko-Warszawska w polemikach”, Warszawa 1997.
J. Moroz, „Dyskusja z relatywizmem prawdy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, Warszawa 2013.
„Antyirracjonalizm: metody filozoficzne w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, red. A. Brożek, M. Będkowski, A. Chybińska, S. Ivanyk, D.Traczykowski, Warszawa 2020.
A. Brożek, „Analiza i konstrukcja: o metodach badania pojęć w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, Kraków 2020.
M. Tyl, „Pesymizm, konserwatyzm, wartości: o filozofii Henryka Elzenberga”, Katowice 2001.
J. Zegzuła-Nowak, „Polemiki filozoficzne Henryka Elzenberga ze szkołą lwowsko-warszawską”, Kraków 2017.
K. Okopień, „Uprzedmiotowienie: krytyka ontologii Romana Ingardena”, Warszawa 1997.
„Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena”, red. A.J. Nowak, L. Sosnowski, Kraków 2001.
„Doświadczanie świata: eseje o myśli Romana Ingardena”, red. T. Maślanka, Warszawa 2020.
Teksty omawiane na ćwiczeniach znajdują się na podstronie grupy ćwiczeniowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: