Historia filozofii nowożytnej II (wykład monograficzny) 3800-HFN224-M-OG
Treścią wykładu będzie pogłębienie problematyki prezentowanej podczas semestru letniego na wykładzie Historia filozofii II, tj. od Kanta do Kierkegaarda. Omówione zostaną dodatkowe dzieła, postaci, problemy i konteksty związane z przełomem XVIII i XIX wieku, zwłaszcza w kręgu filozofii niemieckiej, m.in.: pisma przedkrytyczne i pokrytyczne Kanta, kontekst humboldtowskiej reformy uniwersytetu, filozofia romantyków jenajskich, cykle wykładów Hegla, źródła filozofii Kierkegaarda.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza: student/ka zna i rozumie podstawową terminologię filozoficzną omawianego okresu, poglądy wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism oraz historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych w omawianym okresie (K_W03, K_W07, K_W08)
Nabyte umiejętności: student/ka potrafi interpretować teksty filozoficzne omawianego okresu, komentując i konfrontując tezy pochodzące z różnych tekstów, potrafi analizować proste argumenty filozoficzne oraz poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną (K_U01, K_U02)
Nabyte kompetencje społeczne: student/ka jest gotów/gotowa do wykorzystania wiedzy zdobytej na zajęciach, do sprawnego funkcjonowania w grupie oraz do dalszego samokształcenia (K_K05).
Kryteria oceniania
10 stron na jeden z tematów omówionych na wykładach lub wiążących się z problematyką wykładów
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
O. Hoffe, Kant
T. Kroński, Kant
M.J. Siemek, Wykłady z klasycznej filozofii niemieckiej
J. Nowotniak, Samowiedza filozofa. Johanna Gottlieba Fichtego poszukiwanie jedności
A. Kojeve, Wstęp do wykładów o Heglu
Ch. Taylor, Hegel
H. Schnadelbach, Filozofia w Niemczech 1831-1933
K. Toeplitz, Kierkegaard
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: