Human-AI emotional interaction. Ethics of self-deception 3800-HAEI22-S
Ludzie są zdolni przywiązywać się emocjonalnie do zwykłych rzeczy. Dzięki rozwojowi technologii możemy używać rzeczy, które już nie przypominają rzeczy. Celem robotów społecznych i inteligentnych czatbotów jest wspomaganie lub zastępowanie pielęgniarek, psychoterapeutów, ludzkich przyjaciół, kochanków czy zwierząt domowych. Urządzenia tego typu są projektowane w taki sposób, aby były kochane, wysłuchane lub otoczone opieką. W tym kontekście Sherry Turkle (2010) trafnie pyta: „Jakiego rodzaju relacje powinniśmy mieć z maszynami?”.
Seminarium dotyczy etycznych wyzwań pojawiających się w emocjonalnych relacjach człowieka ze sztuczną inteligencją, ze szczególnym uwzględnieniem problemu samooszukiwania się, iluzji i symulacji. Zajęcia będą prowadzone metodą pracy w grupach, dyskusji i analizy tekstów.
W czasie zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:
- Emocjonalne relacje człowieka ze sztuczną inteligencją współcześnie – roboty społeczne i inteligentne czatboty.
- Sex-roboty, roboty do opieki i sztuczni towarzysze – różne konteksty społeczne i różne etyczne wyzwania.
- Roboty w domach opieki – infantylizacja osób starszych?
- Sex-roboty – symulacja patriarchatu?
- Znaczenie relacji międzyludzkich – solipsyzm i tworzenie iluzji wzajemności.
- Animizacja, antropomorfizacja i empatia wobec sztucznej inteligencji jako myślenie magiczne.
- Skrzywdzić robota – czy to możliwe, czy do dopuszczalne?
- Subiektywny/obiektywny, wirtualny/realny, autentyczność/imitacja, narzędzie/osoba – (nie)potrzebne binarności?
- Czy możliwe jest intencjonalne oszukiwanie samego siebie?
- Jak ocenić przedkładanie symulacji nad rzeczywistość?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Po zaliczeniu przedmiotu student/ka w pogłębionym stopniu zna i rozumie:
- rolę etyki i bioetyki w namyśle i badaniach nad emocjonalnymi relacjami człowieka ze sztuczną inteligencją i robotami społecznymi;
- interdyscyplinarną terminologię stosowaną w dyskusjach z zakresu etyki sztucznej inteligencji i bioetyki;
- naczelne zagadnienia i problemy, a także główne stanowiska filozoficzne, podejścia normatywne oraz strategie argumentacyjne spotykane we współczesnych dyskusjach dotyczących etycznych aspektów emocjonalnych relacji człowieka ze sztuczną inteligencją i robotami społecznymi, ze szczególnym uwzględnieniem problemu samooszukiwania się;
- znaczenie czynników społeczno-kulturowych, prawnych i polityczno-ekonomicznych dla praktyki i rozwoju emocjonalnych relacji człowieka ze sztuczną inteligencją i robotami społecznymi.
Nabyte umiejętności:
Po zaliczeniu przedmiotu student/ka potrafi:
- identyfikować i analizować problemy i konflikty etyczne występujące w emocjonalnych relacjach człowieka ze sztuczną inteligencją i robotami społecznymi;
- krytycznie analizować poglądy i argumenty innych autorów, w tym pozostałych uczestników zajęć, oraz zalecane lektury z zakresu tematyki seminarium;
- przygotować krótką pracę pisemną z zakresu tematyki seminarium;
- przygotować i wygłosić wystąpienie ustne z zakresu tematyki seminarium.
Nabyte kompetencje społeczne:
Po zaliczeniu przedmiotu student/ka jest gotów/gotowa do:
- krytycznego oceniania pozyskiwanych informacji i odbieranych treści;
- uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i bioetyki w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzą emocjonalne relacje człowieka ze sztuczną inteligencją i robotami społecznymi;
- rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku bioetyki, a zwłaszcza etyki sztucznej inteligencji, jako dziedziny teoretycznej i praktyki społecznej;
- dostrzegania problemów i wyzwań etycznych związanych z własną pracą badawczą i zawodową oraz przestrzegania, rozwijania i promowania etycznych standardów tej pracy.
Kryteria oceniania
Na finalną ocenę składa się:
(1) aktywność: konstruktywny udział w seminaryjnych dyskusjach i pracach grupowych, świadczący o znajomości zadanej literatury oraz zrozumieniu omawianych argumentów – 40 %
(2) przygotowanie i wygłoszenie referatu – w sposób świadczący o znajomości i zrozumieniu omawianego tematu - 30%
(3) przygotowanie krótkiej pracy pisemnej – świadczącej o zdolnościach argumentacyjnych i analitycznych - 30%
Skala ocen:
100-90% - 5,0; 89-85% - 4,5; 84-75% - 4,0; 74-70% - 3,5; 69-60% - 3,0; 59-0% - 2,0
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Bryson, J. J. Robots Should Be Slaves. In Y. Wilks (Ed.), Close Engagements with Artificial Companions: Key Social, Psychological, Ethical and Design Issues, Amsterdam: John Benjamins 2010.
Coeckelbergh, M. (2012). Are Emotional Robots Deceptive? IEEE Transactions on Affective Computing, 3(4), 388–393.
Floridi, L. Artificial Companions and their philosophical challenges In Y. Wilks (Ed.), Close Engagements with Artificial Companions: Key Social, Psychological, Ethical and Design Issues, Amsterdam: John Benjamins 2010.
Kirsch J. (2005) What's so Great about Reality?, Canadian Journal of Philosophy, Vol. 35, No. 3.
Musiał M., Magical Thinking and Empathy Towards Robots In Seibt J., Nřrskov M., Schack S. (Ed.) What Social Robots Can and Should Do. Proceedings of Robophilosophy, IOS Press 2016.
Musiał M., Enchanting Robots: Intimacy, Magic and Technology, Palgrave Macmillan 2019.
Nozick R., “The Experience Machine,” from Anarchy, State and. Utopia, Basic Books, 1974.
Sharkey, A. (2014). Robots and Human Dignity: A Consideration of the Effects of Robot Care on the Dignity of Older People. Ethics and Information Technology, 16(1), 63–75. https://doi.org/10.1007/s10676-014-9338-5
Sparrow, R. (2016). Robots in Aged Care: A Dystopian Future? AI & Society, 31(4), 445–454. https://doi.org/10.1007/s00146-015-0625-4.
Turkle, S. In good company? On the threshold of robotic companions, In Y. Wilks (Ed.), Close Engagements with Artificial Companions: Key Social, Psychological, Ethical and Design Issues, Amsterdam: John Benjamins 2010.
Turkle, S. Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other. New York: Basic Books 2012.
Pełna lista lektur obowiązkowych i dodatkowych zostanie przedstawiona na pierwszym spotkaniu seminaryjnym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: