Filozofia umysłu 3800-FU25-M
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi pojęciami, zagadnieniami i teoriami współczesnej filozofii umysłu i filozofii psychologii. W trakcie zajęć omówione zostaną (między innymi) następujące bloki problemowe:
1] Pojęcia psychologii potocznej i eliminatywizm,
2] Zagadnienie przyczynowości umysłowej,
3] Zagadnienie intencjonalności [kryteria wyodrębniania stanów intencjonalnych, zagadnienie treści, koncepcje intencjonalności]
4] Internalizm i eksternalizm w filozofii umysłu
5] Zagadnienie świadomości fenomenalnej [argument z wiedzy, argumenty modalne]
6] Metafizyka umysłu: wybrane zagadnienia
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat współczesnej filozofii umysłu
· zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla współczesnej filozofii umysłu
Nabyte umiejętności:
· rozpoznaje związek filozofii umysłu z innymi dziedzinami filozofii: ontologią, epistemologią, filozofią jezyka
· potrafi zwięźle przedstawić problem na piśmie wraz z argumentacją na rzecz jego rozwiązania
· przytacza główne tezy czytanych tekstów i potrafi krytycznie odnieść się do zawartej w nich argumentacji
· czyta i interpretuje tekst filozoficzny
Nabyte kompetencje społeczne:
- potrafi w jasny i zrozumiały sposób prezentować swoje poglądy grupie
· potrafi wysłuchać osobę o odmiennych poglądach i w sposób merytoryczny odnieść się do jej przekonań
Kryteria oceniania
pisemny sprawdzian końcowy
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2 w semestrze
Literatura
(lista może ulec zmianie, ewentualne zmiany zostaną ogłoszone na początku roku akademickiego)
Temat 1: Eliminatywizm i psychologia potoczna
Fodor, J. (1992), Fodor’s Guide to Mental Representation: The Intelligent Auntie’s Vade-Mecum, w: A Theory of Content and Other Essays. (Przekład polski: Jak grać w reprezentacje umysłowe, w: Modele umysłu, Z. Chlewiński (red.))
Lewis, D. K. (1972), Psychophysical and Theoretical Identifications, „Australasian Journal of Philosophy”, Vol. 50, No. 3.
Churchland, P. M. (1981), Eliminative Materialism and the Propositional Attitudes, „The Journal of Philosophy”, Vol. 78, No. 2.
Stich, S. (1983), rozdz. 5: A Content Theory of Belief; rozdz. 10: Will the Concepts of Folk Psychology Find a Place in a Cognitive Science?, w: From Folk Psychology to Cognitive Science. A Case Against Belief.
Stich, S. (1996), Deconstructing the Mind, w: Deconstructing the Mind.
Temat 2: Przyczynowość umysłowa
Kim, J. (2002), Problemy przyczynowania mentalnego, w: Umysł w świecie fizycznym, R. Poczobut (tłum.).
Davidson, D. (1993), Thinking Causes, w: Mental Causation, J. Heil, A. Mele (red.).
Fodor, J. (1987), Making Mind Matter More, „Journal of Philosophy”, Vol. 84, No. 11.
Chalmers, D. (1995), Facing Up to the Problem of Consciousness, „Journal of Consciousness Studies”, Vol. 2, No. 3.
Temat 3: Intencjonalność
Chisholm, R., Intentional Inexistence, w: Perceiving.
Searle, J. (1983), rozdz. 1: The Nature of Intentional States, w: Intentionality. An Essay in the Philosophy of Mind.
Dennett, D. (1971), Intentional Systems, „The Journal of Philosophy”, Vol. 68, No. 4.
Stich, S., Laurence, S. (1994), Intentionality and Naturalism, „Midwest Studies in Philosophy”, Vol. 19.
Temat 4: Eksternalizm i internalizm
Burge, T. (1979), Individualism and the Mental, „Midwest Studies in Philosophy”, Vol. 4(1), s. 73–122.
Boghossian, P. (1992), Externalism and Inference, „Philosophical Issues”, Vol. 2, s. 11–28.
Clark, A., Chalmers, D. (1998/2008), Umysł rozszerzony, w: Miłkowski, Poczobut (red.), Analityczna metafizyka umysłu, s. 342–357.
Nave, K., Deane, G., Miller, M., Clark, A. (2020), Wilding the Predictive Brain, Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science.
Clark, A. (2022), Extending the Predictive Mind, „Australasian Journal of Philosophy”, Vol. 102, s. 1–12.
Temat 5: Argument z wiedzy i jego interpretacje / Metafizyka umysłu
Jackson, F. (1982), Epiphenomenal Qualia, „Philosophical Quarterly”, Vol. 32, s. 127–136.
Lewis, D. (1990), What Experience Teaches, w: W. G. Lycan (red.), Mind and Cognition, Blackwell, s. 29–57.
Nida-Rümelin, M. (2011), Czego Maria nie mogła wiedzieć. Stany fenomenalne jako przedmiot przekonań, w: Niemiecka analityczna filozofia umysłu (red. Pacholik-Żuromska), s. 41–66.
Chalmers, D. (2008), Świadomość i jej miejsce w naturze, w: Miłkowski, Poczobut (red.), Analityczna metafizyka umysłu, s. 442–494.
Crane, T. (1998), Powstanie i upadek problemu umysł–ciało, w: Filozofia brytyjska u schyłku XX wieku (red. Gutowski, Szubka), Lublin, s. 467–485.
Lektury dodatkowe (wyłącznie w języku polskim – uzupełniające lub przeglądowe)
(należy je przeczytać przed egzaminem końcowym)
Chrudzimski, A., Intencjonalność, w: Przewodnik po kognitywistyce (red. Bremer), s. 269–320.
Gut, A., Badania kognitywne i rozwojowe nad czytaniem umysłu, w: Przewodnik po kognityw
istyce (red. Bremer), s. 713–756.
Iwanicki, M., Dualizm psychofizyczny. Odmiany, argumenty, zarzuty, w: Przewodnik po filozofii umysłu (red. Miłkowski, Poczobut), s. 37–84.
Jarocki, J., Historyczne i systematyczne ujęcie monizmu neutralnego, „Przegląd Filozoficzny” 2015, 3(95), s. 177–193.
Krajewski, S., Umysł a metalogika, w: Przewodnik po filozofii umysłu (red. Miłkowski, Poczobut), s. 619–649.
Miłkowski, M., Sztuczna inteligencja i obliczeniowe teorie umysłu, w: Przewodnik po filozofii umysłu (red. Miłkowski, Poczobut), s. 579–618.
Żegleń, U., Treść i reprezentacje umysłowe, w: Przewodnik po filozofii umysłu (red. Miłkowski, Poczobut), s. 213–252.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: